De Floriade vraagt om actie en het benutten van kansen

De Floriade is voor de VVD Almere een kans, een kans om onze stad weer een stap verder te helpen. We zien de Floriade als middel om de door ons gewenste ontwikkeling op deze uitzonderlijke plek van Almere op gang te helpen. De VVD ziet in de Floriade een evenement dat Almere verder op de kaart zet als stad van de toekomst. En nog belangrijker, hiermee zien we een gebiedsontwikkeling op gang komen aan de zuidoever van het Weerwater, als zeer gewenste afronding van het Weerwatergebied. Dit gebied is altijd al aangewezen voor iets unieks. Wij zien hier een groene omgeving als mooie tegenhanger van het rode Stadshart. Een parkachtig gebied voor alle Almeerders aan het centrale water in het centrum van onze stad.

Nu zijn wij liberalen van nature optimistisch, vooruitstrevend en geloven in kansen. Maar ook dat je er iets voor moet doen om die kansen te creëren. Na het vaststellen van het Masterplan Floriade vorig jaar zomer, lijkt het of de gemeente te weinig gedaan heeft gedaan om die kansen te creëren. Kansen voor de Floriade en de gebiedsontwikkeling. De afgelopen maand is hier in de politiek intensief over gesproken met de wethouder. Wij hebben onze zorgen uitgesproken over de voortgang van de uitvoering. Ondanks dat we nog zes jaar hebben om de Floriade te organiseren begint de tijd te dringen. Hoe kan het bijvoorbeeld dat we er nog niet uit zijn met de zittende ondernemers? En wanneer komen de eerste concrete plannen en investeerders? We snappen dat dit een zorgvuldig proces is en we in onderhandeling zijn. Dit is een heel mooi stukje Almere dat ook rechtvaardig dat er goed nagedacht wordt hoe we het gaan ontwikkelen. Maar de VVD vindt niet, in tegenstelling tot de wethouder, dat dit een zaak is die de gemeente alleen moet doen.

Wij hebben vertrouwen dat de markt hier goede ideeën voor heeft die de moeite waard zijn om te onderzoeken, te omarmen en in gang te zetten. Natuurlijk willen we ons niet overleveren aan derden, maar het leek even of de wethouder van mening was dat wij als gemeente het gebied als enige kunnen ontwikkelen. Als liberalen is dat iets wat wij pertinent niet geloven en zelfs een slecht idee vinden. Juist het binden van de markt en onze inwoners met creatieve ideeën aan het gebied zijn essentiële factoren om de Floriade te laten slagen en een mooie gebiedsontwikkeling te krijgen in het gebied.

Wij hebben er bij de wethouder op aangedrongen open te staan voor ideeën van buiten en niet bij voorbaat te huiveren voor ideeën vanuit de markt. We moeten werken aan een win-win situatie. Waarbij Almere op deze plek de ontwikkeling krijgt die we voor ogen hebben en de markt die bereid is te investeren in Almere, daar ook iets voor terugkrijgt. Want heel simpel gezegd, dit kunnen en willen wij niet allemaal zelf betalen. Dat alles binnen proporties. Maar om op voorhand de markt buitenspel te zetten is niet goed.

De VVD kent de veerkracht van Almere als het gaat om ontwikkeling. Almere heeft afgelopen decennia laten zien dat het een stad in ontwikkeling is die eigengereidheid heeft en zaken anders doet dan gangbaar en dit heeft zich vertaald naar de bijzondere stad die Almere nu is. Ook bij de Floriade verwachten wij deze houding. Van ons zelf als gemeente en van de partners met wie we samenwerken. Het evenement Floriade 2022 zal in Almere anders zijn dan we de afgelopen keren elders hebben gezien. We gaan voor vernieuwend, innovatief en gericht op de stad van de toekomst. En met het achterlaten van een gebied dat doorontwikkeld kan worden. Dat kunnen we als gemeente niet alleen maar moeten we samendoen met onze inwoners en de markt. De komende maanden bespreken wij in de raad de samenwerkingsovereenkomst die de gemeente met de op te richten BV zal aangaan en het bestemmingsplan van het gebied. Hierbij zullen wij steeds kijken naar de kansen die er zijn en hoe we die beter kunnen benutten. Wij zullen steeds op zoek gaan naar de win-win situatie tussen gemeente, onze inwoners, initiatiefnemers en de markt. De VVD vindt dat Almere met de Floriade kansen kan creëren voor de toekomst van onze stad en die zullen we met beide handen moeten aangrijpen. Onze fractie gaat daar voor. Het is tijd voor actie.