Motie van treurnis om gebrekkige informatie jeugdzorg in Almere

Voor de VVD is het onbestaanbaar dat een belangrijk besluit over het stopzetten van jeugdhulp met verregaande consequenties voor onze stad en haar bewoners genomen werd zonder daar de gemeenteraad actief in te betrekken. Deze maatregel kwam als een complete verrassing. Reden genoeg voor de VVD om de wethouder daarop aan te spreken.

Donderdag stond op ons verzoek een interpellatiedebat met wethouder Peeters (D66) op de politieke agenda. Reden hiervoor was de aangekondigde maatregel van het college om de rest van dit jaar niet meer te betalen voor bepaalde vormen van jeugdhulp, specifiek residentiële jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg.

Wethouders hebben wat wij noemen een actieve informatieplicht. Dit betekent dat zij belangrijke zaken nadrukkelijk onder de aandacht van de raad moeten brengen zodat die in staat wordt gesteld om een goede afweging te kunnen maken die gebaseerd is op alle bekende feiten. Door deze cruciale informatie slechts te vermelden in raadsbrieven met teksten die voor meerdere uitleg vatbaar zijn heeft de wethouder de raad op een verkeerd spoor gezet en daarmee gepasseerd. Hierdoor werd de raad voor een voldongen feit gesteld. Dit en het hierdoor ontstane negatieve beeld van het Almeerse bestuur in en buiten onze stad nemen wij hem kwalijk te meer daar dit voorkomen had kunnen worden.

In de afgelopen weken is er in de raad uitgebreid gesproken over het Beleidsplan Sociaal Domein. Hierin hebben we specifiek vastgelegd dat alle jongeren die zorg nodig hebben dat ook krijgen en er niet langer dan 4 weken op (jeugd) hulp gewacht hoeft te worden. Tijdens deze besprekingen heeft de wethouder niet een keer gemeld dat er financiële problemen waren en het voorgestelde beleid gericht op vroegtijdige en snelle hulp dus niet uitvoerbaar zou zijn.

Op het moment dat een wethouder de raad niet goed, onvolledig en/of niet tijdig informeert kun je als raad niet anders dan met een motie van treurnis komen. Deze motie kreeg raadsbrede steun, alleen de partij van de wethouder zelf steunde de motie niet. De rest van de raad was unaniem in haar oordeel dat de wethouder hier niet goed had gehandeld.

Vanzelfsprekend is een dergelijke motie die ook nog eens ingediend en gesteund wordt door andere coalitiepartijen een gevoelig onderwerp en dit leidde die avond dan ook tot lange schorsingen. Voor de VVD was dit duidelijk een laatste waarschuwing richting de wethouder; u dient de raad bij dit soort belangrijke besluiten ten alle tijde mee te nemen en actief te informeren.

Door deze handelswijze heeft de wethouder de gemeenteraad de mogelijkheid tot tijdige positionering ontnomen. Door ons niet tijdig te betrekken in mogelijke oplossingen is het voor ons onmogelijk om op korte termijn met alternatieven te komen. Bovendien blijkt uit dit alles dat de gemeente geen grip heeft op de aantallen en kan het niet becijferen om wat voor bedragen het nu eigenlijk gaat. Het sociaal domein is sinds ruim anderhalf jaar de verantwoordelijkheid van de gemeente en het is schokkend om te moeten constateren dat de noodzakelijke regie hierop er vooralsnog niet is.

De VVD is voorstander van vroegtijdige en snelle hulp waar nodig, juist om hiermee zwaardere zorg op de langere termijn te voorkomen. Maar wij zijn ook van financiële degelijkheid. De moties van andere partijen om de zorg voor iedereen te handhaven konden inhoudelijk op onze sympathie rekenen maar niet op onze steun. Wij hebben dan ook niet voor ongedekte moties gestemd. Overigens nemen wij dat de indieners van deze moties niet kwalijk maar wel het college die geen informatie over bedragen kan leveren en daarmee aangeeft geen enkele grip of sturing op de aantallen en budgetten te hebben.

De komende weken staat de bespreking over de begroting voor 2017 op de agenda. U kunt zich voorstellen dat dit onderwerp daar nadrukkelijk aan de orde zal komen en wij zullen de komende ontwikkelingen actief blijven volgen.