Algemene beschouwing programmabegroting 2017

Donderdag 27 oktober was het weer zo ver. Alle politieke partijen gaven hun beschouwingen op de begroting voor 2017. Op een aantal momenten vond er een stevig debat plaats. De VVD heeft in haar bijdrage eerst kort teruggeblikt op de beschouwingen van een jaar geleden. Wij hebben toen onze zorgen uitgesproken over het onderhoudsniveau en het beheer in onze stad. Terwijl de VVD vorig jaar nog opriep een discussie te starten over de hoogte van de buffer in het sociaal domein zien we nu dat in deze begroting de buffer als sneeuw voor de zon is verdwenen. We moeten zelfs 10 miljoen euro extra investeren om aan de zorgvraag te kunnen blijven voldoen.

Naast de 10 miljoen euro extra die we de komende jaren gaan investeren in de jeugdzorg, hebben we afgelopen maanden al 2,6 miljoen geïnvesteerd. Daarnaast heeft de gemeente in 2014 en 2015, vooruitlopende op de nieuwe zorgtaken die naar de gemeente werden overgeheveld, ook al 6,8 miljoen euro vanuit de algemene middelen gefinancierd. We hebben met name geïnvesteerd aan de voorkant om zodoende zwaardere (en duurdere) zorg te voorkomen.

Laat ik voorop stellen dat passende zorg en ondersteuning voor iedereen in deze stad goed geregeld moet zijn. Maar we komen nu op een punt dat een discussie over wanneer iemand tussen wal en schip valt, niet meer te voorkomen is. We hebben afgelopen jaar meer zorg geleverd dan voorzien. Waar gaan we al deze zorgen van betalen als de rijksbudgetten niet meer toereikend zijn? Dit gesprek moet wat ons betreft de komende tijd gevoerd gaan worden.

Uit de second opinion die het college heeft opgevraagd naar aanleiding van de extra investeringen in de jeugdzorg blijkt dat de gemeente weinig resultaat afspraken met zorgverleners heeft gemaakt. Daarnaast zitten onze zorgen in het feit dat er geen afspraken over maximum budgetten en plafonds zijn gemaakt en dat het huidige bekostigingssysteem een volumeprikkel met zich meebrengt. Tot slot ligt het risico van de hele transformatie in de jeugdzorg voornamelijk bij de gemeente. Dit zijn allemaal aandachtspunten die op korte termijn opgepakt moeten worden om te voorkomen dat wij volgend jaar weer verrast worden door flinke tekorten.

Uiteraard ziet de VVD ook een aantal positieve ontwikkelingen in de begroting. We zijn

tevreden dat er ruimte blijft om te investeren in de stad zoals bijvoorbeeld in de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Maar ook de parkeertarieven worden met dank aan een eerder van ons aangenomen motie niet verhoogd. De verhoging van de onroerend zaak belasting voor eigenaren van bedrijfspanden wordt teruggedraaid. En we hebben eindelijk een structurele oplossing voor het behoud van Corrosia voor onze stad gevonden. Kortom, een sluitende begroting maar wel een die onze aandacht vraagt voor de betaalbaarheid van zorg nu en in de toekomst!