Aandacht voor Internationaal Onderwijs, vroegtijdig schoolverlaten en laaggeletterdheid

Tijdens de politieke markt van donderdag 10 november jl, is de Programmabegroting vastgesteld. Onze voorgestelde wijzigingen in de vorm van twee moties en een amendement zijn diezelfde avond met een grote meerderheid aangenomen. Ons amendement had betrekking op de inzet van de aanjaaggelden voor laaggeletterdheid. In Nederland zijn 1 op de 9 mensen tussen 16 en 65 jaar laaggeletterd. In Almere gaat het om ongeveer 13.000 mensen. Een groot probleem waar de VVD op in wil blijven zetten. Echter het voorstel van het college betrof een zogenaamd Taalhuis in de Bibliotheek wat al in 2014 door de Stichting Lezen & Schrijven was gestart. Hiermee voldeed dit project niet aan de gestelde eisen voor aanjaaggelden en hebben wij het college in het amendement opgedragen om met een alternatief voorstel voor de aanpak van laaggeletterdheid te komen.

Onze beide moties hadden alles te maken met onderwijs. De eerste motie betrof extra geld voor het zogenaamde Regionale Meld- en Coördinatiepunten. Het gaat hier om extra inzet in het kader van het voorkomen van voortijdig schoolverlaten (VSV) onder jongeren. Dit is een wettelijke taak van de gemeente en gaat over jongeren tot 23 jaar. De jongeren zelf maar ook de maatschappij is er bij gebaat dat de jongeren met een diploma op zak hun schooltijd afsluiten. Te veel jongeren maken hun school niet af en staan op straat zonder diploma of startkwalificatie. Vaak zie je dit al aankomen doordat deze jongeren hoog scoren op verzuim. Het college vroeg extra geld voor het tegengaan van dit verzuim en gaf “en passant” ook aan dat ze een achterstand van ruim 1500 dossiers hebben! Het was ons onvoldoende duidelijk of het extra gevraagde bedrag ook daadwerkelijk tot een verbetering zou leiden en wat wij mogen verwachten van deze extra inzet. Wij willen dit belangrijke onderwerp daarom eerst met de raad bespreken.

De tweede motie betrof het Internationaal Onderwijs in Almere. Wij kennen in Almere zowel internationaal onderwijs op voortgezet (ISA)- als op basisonderwijs niveau (Letterland). De International School Almere (ISA) is gevestigd in Poort. Na een moeilijke periode kunnen we nu stellen dat deze school buitengewoon goed loopt en alom waardering oogst. Er is nu zelfs sprake van een wachtlijst. Het streven is om te komen tot een International School Campus in Poort waar zowel het internationale basis- als voortgezet onderwijs gehuisvest zijn. Voor expats met meerdere kinderen in diverse leeftijdscategorieën een uitkomst. Binnen het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) is geld uitgetrokken voor deze campus. Dit zou echter pas in 2018/2019 zijn beslag krijgen. Volgens de VVD een gemiste kans. Het aantrekken van internationale bedrijven en expats naar de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en dan voornamelijk naar Almere heeft alles te maken met beschikbaar goed internationaal onderwijs en huisvesting. Dit is uiterst belangrijk voor de economische ontwikkeling en werkgelegenheid in onze stad! Voldoende redenen om hier voortvarend mee aan de slag te gaan. Onze motie roept het college dan ook op om de businesscase voor het realiseren van een dergelijke internationale campus in 2017 met de raad te bespreken en te kijken hoe wij dit project in tijd naar voren kunnen halen. Dit is een belangrijk signaal voor internationale bedrijven en expats om Almere als mogelijke thuishaven te overwegen. Ons motie kon rekenen op raadsbrede steun.  Wij zijn blij met deze behaalde resultaten die zich vertalen in meer kansen voor alle (nieuwe) Almeerders op goed onderwijs en een passende baan in de toekomst!