Motie compensatie gederfde huurinkomsten bowlshal aangenomen

Tijdens de politieke markt van donderdag 10 november jl, is de Programmabegroting vastgesteld. Onze gezamenlijk met de PVV ingediende motie om de Stichting Sportaccommodaties Flevoland (SSF) en de Beheerstichting Sportcomplex Almere Oost (BSAO) te compenseren met € 50.000 aan gederfde huurinkomsten is daarbij aangenomen.

De SSF en BSAO zijn de eigenaar c.q. beheerder van de Raggershal, thuisbasis van de badminton vereniging Almere, Boks- en Sportschool Almere, de turnvereniging Turning Spirit, de loopvereniging Just Run, een aantal volleybalverenigingen en niet te vergeten de afdeling Onderwijs van de gemeente Almere.

In het verleden heeft de SSF op verzoek van de gemeente een extra hal bijgebouwd om een bowlsvereniging te huisvesten. Daarbij zijn mondelinge afspraken gemaakt ten aanzien van zekerheidstelling van huurinkomsten. Door het verdwijnen van de bowlsvereniging en later ook een andere huurder, zagen de SSF en BSAO hun inkomsten dalen. De lasten drukten steeds zwaarder op de begroting en zonder ingrijpen van de gemeente zouden financiële problemen onafwendbaar zijn.

Omdat de mondelinge afspraken niet op papier waren vastgelegd, weigerde de gemeente te compenseren. Maar gezien er aanvankelijk wel wat bedragen van de gemeente richting de sporthal waren gegaan, konden de VVD en PVV zich niet aan de indruk onttrekken dat er wel degelijk afspraken in enige vorm waren gemaakt. En voor de VVD geldt: afspraak is afspraak. Met het aannemen van deze motie is nu een einde gekomen aan deze impasse en kunnen veel Almeerders hun favoriete sport hier blijven beoefenen.