VVE voor minder kinderen door harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang?

Sinds 1 augustus 2015 zijn het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang in Almere volledig geharmoniseerd. Voor deze datum werd het peuterspeelzaalwerk met VVE (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) verzorgd door Stichting de Schoor, maar als gevolg van de harmonisatie zijn deze activiteiten nu overgedragen aan 8 geselecteerde kinderopvang organisaties. De VVD ziet nu een dalende trend in het bereik voor VVE.

Voldoende redenen om het college schriftelijke vragen te stellen

De VVD krijgt signalen dat na de harmonisatie het bereik van kinderen voor peuterspeelzaalwerk en VVE vermindert. Daarnaast bestaat het vermoeden dat de complexe aanmeldingsprocedure een onnodig hoge drempel opwerpt. Ook de mogelijk oneerlijke concurrentie door de vanuit de gemeente gesubsidieerde coaches aan de geselecteerde kinderopvang organisaties baart de VVD zorgen.

Daarom heeft de VVD het college schriftelijke vragen gesteld met het verzoek om op korte termijn een tussenbalans op te stellen over de effecten van de harmonisatie in Almere en te kijken of de steun door de gesubsidieerde coaches voor alle kinderdagopvang organisaties toegankelijk kan worden tegen een bijdrage van deze organisaties. Dit met als doel om de kwaliteit van het gehele peuterspeelzaalwerk in Almere te vergroten.

Hierbij vindt u de letterlijke tekst van de schriftelijke vragen zoals die zijn ingediend.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Is het college met de fractie van de VVD eens dat peuterspeelzaalwerk voor alle kinderen toegankelijk moet zijn?
2. In het rapport van de inspectie die u de raad op 27 september 2016 heeft gezonden staat dat het bereik voor Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) 90% is. Hoe verklaart u het verschil met het bereik van 97% waar voor de harmonisatie sprake van was?
3. Wat is de ontwikkeling van het bereik van peuterspeelzaalwerk geweest in de periode augustus 2015 tot augustus 2016? En specifiek voor Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in die periode?
4. Indien de trend dalende is, hoe verklaart u deze en vindt u dit passend bij de uitgangspunten van de harmonisatie zoals in de raad is vastgesteld?
5. Bent u bekend met de wijze van aanmelden van kinderen voor het peuterspeelzaalwerk?
6. Bent u het met de fractie van de VVD eens dat de administratieve stappen die iemand moet zetten om voor peuterspeelzaalwerk en met name VVE in aanmerking te komen voor een ieder goed te volgen moet zijn en geen extra drempels op zou moeten werpen?
7. Vindt u dat de huidige wijze van aanmelden voor peuterspeelzaalwerk met VVE voor alle ouders in Almere voldoende toegankelijk is en hoe ervaart u in dat licht de huidige aanmeldingsprocedure? Zie:https://www.almere.nl/fileadmin/files/almere/leren/Peuterspeelzalen_met_VVE_v3.pdf en http://www.preciouskids.nl/index.php/peuterspeelzaal/voor-en-vroegschoolse-educatievve
 8. Bent u het met de VVD-fractie eens dat het ondersteunen van personeel van commerciĆ«le Kinderdagopvangorganisaties die gesubsidieerde VVE aanbieden door coaches bekostigd door de gemeente leidt tot oneerlijke concurrentie? Hoe lang bent u nog voornemens om deze ondersteuning te continueren en wanneer zouden de Kinderdagopvangorganisaties eea zelf moeten kunnen?
9. In vervolg op vraag 8, kunt u aangeven hoe en onder welke voorwaarden deze ondersteuning ingezet zou kunnen worden voor alle Kinderdagopvangorganisaties om zodoende de algehele kwaliteit van peuterspeelzaalwerk Almere-breed te verbeteren?

Toelichting: Sinds 1 augustus 2015 zijn het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang in Almere volledig geharmoniseerd. Hiertoe heeft onze raad besloten op 13 februari 2014. De gesubsidieerde peuterspeelzalen van De Schoor, inclusief de uitvoering van de Vroeg- en Voorschoolse educatie (VVE) zijn overgedragen door Stichting de Schoor aan in totaal 8 geselecteerde kinderopvang organisaties. Er zijn momenteel 15 organisaties die (gesubsidieerde) VVE uitvoeren op 41 verschillende locaties. Zoals in de raadsbrief van 15 november jl is aangegeven zijn er nagenoeg geen wachtlijsten en daarom wordt er voor 2017 geen uitbreiding verwacht van het aantal aanbieders van gesubsidieerd peuterspeelzaal werk. De harmonisatie is nu bijna anderhalf jaar een feit. De fractie van de VVD krijgt signalen dat in deze tijd het bereik van de kinderen voor peuterspeelzaalwerk en VVE vermindert. Daarnaast is aanmelding voor peuterspeelzaalwerk en met name met een VVE-indicatie een ingewikkeld proces gebleken. Een zoektocht langs verschillende websites laat een aanmeldingprocedure zien, die niet voor iedere inwoner van Almere makkelijk te begrijpen is, laat staan de stappen die zij moeten zetten om voor deze voorziening in aanmerking te komen. Tot slot is het de fractie van de VVD opgevallen in de raadsbrieven die u aan ons heeft gestuurd dat u flink inzet op coaches (hiervoor is 6 fte beschikbaar voor 10 wijken) ter ondersteuning van het personeel van de Kinderdagopvangorganisaties die gesubsidieerde VVE aanbieden. De reden hiervoor is dat zij (nog) niet over de voor VVE vereiste pedagogische kwaliteit beschikken. De VVD is van mening dat langdurige ondersteuning door de Schoor/gemeente betaalde coaches aan personeel van commerciƫle Kinderdagopvangorganisaties (die gesubsidieerde VVE aanbieden) geen structurele vorm aan zou moeten nemen. Deze ondersteuning zou echter voor alle Kinderdagopvangorganisaties toegankelijk moeten zijn om zodoende de kwaliteit van het gehele peuterspeelzaalwerk Almere-breed te verbeteren. Dit zou dan (deels) door de organisaties zelf bekostigd dienen te worden.