Aandacht voor ZZP’ers!

Het aantal ZZP’ers (Zelfstandige Zonder Personeel) is de laatste jaren sterk toegenomen. Telde Nederland in 1996 nog 330.000 ZZP’ers, begin van dit jaar waren dat er al 930.000! Deze landelijke trend is ook in Almere duidelijk zichtbaar. Hier bedroeg het aantal ZZP’ers in 2010 4.868 en eind 2015 lag dit aantal al op 8.098. In Almere is 48% van de ondernemers ZZP’er en is daarmee de stad met de meeste ZZP’ers in Nederland.

ZZP’ers zijn een uiterst diverse groep die varieert van nagelsyliste tot financieel adviseur. Feit is dat zij zich steeds meer gaan organiseren in belangenorganisaties die namens deze groep kunnen spreken. Daarnaast kan zo’n belangenorganisatie  allerlei collectiviteitskortingen aanbieden en zzp’ers ondersteunen om succesvoller te ondernemen.

Almere kent een ondernemersplein in het stadhuis dat fungeert als ontmoetingsplek voor alle ondernemers in onze stad. Hier zijn organisaties zoals bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel, het Zelfstandigen Loket Flevoland, Kenniscentrum Bedrijfsfinanciering, Stageservicepunt Almere, Werkgeversserviceteam en de gemeente Almere vertegenwoordigd. Ook wordt er een gratis spreekuur van een notaris, advocaat en een accountant aangeboden. Aangezien het college herhaalde malen heeft aangegeven dat zij in wil blijven zetten op het faciliteren van ZZP’ers, lijkt de VVD een ruimte op het Ondernemersplein voor deze specifieke groep ondernemers een logische stap met als doel zoveel mogelijk ZZP’ers te kunnen bereiken. Laagdrempelig dus!

Tijdens de Politieke Markt van 31 maart jl, hebben wij een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om Almeerse belangenorganisaties voor ZZP’ers binnen drie maanden uit te nodigen om te inventariseren in welke vorm zij behoefte hebben aan een dergelijke ruimte en hoe zij bij kunnen dragen aan de doelstellingen van het ondernemersplein en die van ondernemers in Almere in het algemeen. Daarnaast wordt er in de motie opgeroepen om de uitkomsten van dit inventariserende onderzoek te delen met de raad. De motie wordt mede ondertekend door de PVV, CU, SP en Fractie Eekhuis. Daarnaast hebben D’66, Groen Links en het CDA hun steun toegezegd. Volgende week tijdens de stemming kunnen we dus op een ruime meerderheid rekenen en kijken wij uit naar de uitkomsten van het onderzoek!