Positief beeld actieprogramma veiligheid. Veiligheidsgevoel aan de beterende hand

De afgelopen weken is in de gemeenteraad de voortgangsrapportage actieprogramma veiligheid tweede halfjaar 2016 besproken. Als fractie hechten wij eraan u op de hoogte te brengen van de situatie in de stad. Het algemene beeld is positief: veel cijfers dalen. Belangrijker nog: het veiligheidsgevoel is aan de beterende hand.

Cijfers zijn echter niet zaligmakend, zoals ook recent is gebleken na het uitlekken van een interne memo van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Uit deze memo blijkt namelijk dat veel criminaliteit zich afspeelt buiten het zicht van de politie en justitie en dat burgers vaak geen aangifte doen van een misdrijf. Dit is ook de reden dat de VVD in de gemeenteraad blijft hameren op het feit dat burgers altijd aangifte moeten kunnen doen.

Toch zijn er punten die aandacht vragen en die wij ook benoemd hebben. Enkele van die punten worden hieronder toegelicht.

Jeugdoverlast is helaas toegenomen. Die ontwikkeling vinden wij enerzijds zorgwekkend omdat overlast door bewoners als uitermate storend en belastend wordt ervaren. Anderzijds zou juist jeugdoverlast niet moeten stijgen, omdat de jeugd uiteindelijk de toekomst is. De stijging van jeugdoverlast heeft de volle aandacht van alle betrokken partijen.

Het uitgaansgeweld is helaas toegenomen. Alhoewel niet geheel duidelijk is wat die stijging veroorzaakt, is uitgaansgeweld ons sowieso een doorn in het oog. Vanzelfsprekend staat het een ieder vrij om de stad in te gaan op vrijdag- of zaterdagnacht en enkele (of meerdere) drankjes te nuttigen. De treurige realiteit is echter dat week in week uit een horecateam van de politie op de Grote Markt aanwezig moet zijn om de veiligheid daar te waarborgen, vaak omdat personen teveel drankjes genuttigd hebben of simpelweg op baldadigheid uit zijn. Een ieder zou zich simpelweg moeten gedragen zodat iedereen met een prettig gevoel uit kan gaan in Almere.

De incidenten in het openbaar vervoer zijn afgenomen. Daarmee is de VVD content, vooral gelet op het feit dat wij in 2016 veel aandacht hebben gevraagd voor de veiligheid van het openbaar vervoer in Almere. Het is nu zaak om de effecten van alle genomen maatregelen te continueren. In december 2017 zal Syntus het busvervoer in Almere gaan verzorgen en is het van groot belang dat de genomen maatregelen niet ongedaan worden gemaakt. Wij zullen hier scherp op toezien. Binnenkort wordt het sociale veiligheidsplan van Syntus aan de raad gestuurd.

Voor winkeliers in Almere Buiten heeft een overvaltraining plaatsgevonden. Deze training wordt nu ook mogelijk gemaakt voor winkeliers in Almere Centrum. Ons is namelijk toegezegd dat indien winkeliers buiten deze gebieden ook een overvaltraining wensen, de gemeente daartoe bereid is.

Eind december 2016 hebben wij samen met de PvdA een motie ingediend waarmee het college wordt opgeroepen om de nieuwe Wet Aanpak Woonoverlast, zo snel mogelijk te verankeren in de Algemene Plaatselijke Verordening van Almere. De burgemeester krijgt hierdoor de bevoegdheid om een op maat gepaste maatregel te nemen ten aanzien van overlastgevende buren. Een bevoegdheid die zeer gewenst en noodzakelijk was, omdat tot nu toe alleen een zeer zware sanctie (uithuisplaatsing) of een lichte sanctie (waarschuwing) mogelijk was. Wij zullen vanzelfsprekend de vinger aan de pols houden of deze nieuwe bevoegdheid ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

Ook speelde nog een en ander rondom de JeugdBoa’s. De PvdA diende namelijk samen met enkele andere partijen een motie in om de JeugdBoa’s in dienst van de gemeente te nemen. JeugdBoa’s zijn Bevoegde Opsporingsambtenaren die zich specifiek richten op overlastgevende jeugd. Momenteel worden de JeugdBoa’s ingehuurd via een private partij;G4S. De VVD is van mening dat de gemeente niet bij zichzelf banen moeten creëren om het “banencreëren”, nog daargelaten dat enige substantiële voordelen van indienstneming bij de gemeente niet zijn aangetoond. In dit verband blijft uitrusting van de JeugdBoa’s met pepperspray en/of wapenstok voor ons van groot belang. Hier blijkt helaas wederom, in 2014 hebben wij hier al een motie over ingediend, geen meerderheid voor te bestaan.

Afsluitend verzoeken wij u nogmaals om onze fractie van informatie te voorzien. Wij stellen uw mening zeer op prijs en horen graag wat uw ervaringen zijn ten aanzien van veiligheid in de stad.