Motie en schriftelijke vragen Integrale Kindcentra

Op donderdag 19 september jl. is tijdens de Politieke Markt de VVD motie over kwaliteitseisen en een keurmerk voor Integrale Kindcentra met algemene stemmen aangenomen. De gemeente Almere stimuleert en faciliteert een viertal Integrale Kindcentra in de stad. Deze hebben het karakter van een pilot. De VVD is het niet eens met het vrijblijvende karakter van deze pilots. In onze optiek betekent een pilot een proefperiode waarna er geëvalueerd wordt aan de hand van een aantal meetbare criteria en de Raad vervolgens de mogelijkheid wordt geboden om zich over deze uitkomsten uit te spreken.

De VVD-fractie staat sceptisch tegenover de Integrale Kindcentra. Het onderbrengen van kinderdagopvang, peuterspeelzaalwerk, buitenschoolse opvang, buurtwerk en een basisschool onder één leiding brengt namelijk naar onze mening de nodige risico’s met zich mee. Een Brede School, waarvan wij nu al een aantal succesvolle voorbeelden kennen in Almere, bestaat óók uit opvang, buurtwerk en basisschool met dien verstande dat deze niet onder één leiding vallen. De diverse organisaties blijven autonoom en werken samen in een managementteam. Het keurmerk Brede School visiteert en controleert de Brede Scholen regelmatig en de uitgebreide rapportages geven duidelijk aan hoe deze scholen scoren met betrekking tot bijvoorbeeld een eenduidige pedagogische aanpak en onderlinge communicatie. Indien zij op al deze punten voldoende scoren, krijgen zij het Keurmerk Brede School.

De VVD roept in haar motie het college op om de Integrale Kindcentra drie jaar na aanvang te toetsen conform de criteria van het landelijk keurmerk Brede School, zolang er nog geen keurmerk Integrale Kindcentra bestaat. Kwaliteit staat bij de VVD voorop en door deze motie kunnen we de vinger aan de pols houden. Dat dit nodig is blijkt ook uit de laatste ontwikkeling met betrekking tot Integrale Kindcentra. De VVD ontving signalen vanuit diverse organisaties dat het college de mogelijkheid onderzoekt om consultatiebureaus onder te gaan brengen binnen Integrale Kindcentra. Hierop hebben wij direct schriftelijke vragen aan het college gesteld. Ons inziens horen consultatiebureaus thuis in een medische setting en met een bereik van 98% zien wij op dit moment geen reden om het roer om te gooien.  Wij zijn benieuwd naar de beantwoording van het college!