Het idee daarachter was dat de lokale overheid, als de meest nabije
overheid van mensen, het beste de juiste zorg kan leveren. Door meer te kijken
naar de directe omgeving van de zorgvrager en door het inschakelen van lokale
netwerken zou naast een kwaliteitsslag ook een efficiëntieslag gemaakt kunnen
worden.
Het was
natuurlijk spannend hoe dit in de praktijk zou uitpakken. Met zo’n grote
operatie gaan er natuurlijk zaken niet zoals je wilt maar gelukkig zijn
schrijnende gevallen in Almere uitgebleven. Maar dat betekent niet dat we er al
zijn. De transitie van het Sociaal Domein is een feit maar er moet nog hard
gewerkt worden aan wat wij de transformatie noemen; het op een andere manier
kijken en leveren van zorg. De gemeente speelt hierin als regisseur van het
zorgnetwerk en als inkoper van veel van die zorg een belangrijk rol. Een van de
vragen die wij ons stellen is hoe we door zorg op maat te leveren met
gebruikmaking van de directe omgeving een beroep op (zwaardere) zorg kunnen
voorkomen? Preventie is en blijft een belangrijk aandachtspunt.
Bij het
overbrengen van de middelen van rijk naar gemeente is er al meteen een flinke
bezuiniging ingeboekt maar uit de begroting blijkt dat er in onze gemeente de
komende jaren minder middelen nodig zullen zijn voor zorg. Hier komt wel meteen
een maar bij, want dit zijn slechts verwachtingen en veel van die bezuinigingen
moeten nog gerealiseerd worden. De ervaring leert echter dat er wel degelijk
efficiëntie te halen is door op een andere manier zorg te leveren. Daar wordt
nu hard aan gewerkt en als gemeente zullen we de komende jaren goed moeten
kijken naar de effecten van deze nieuwe werkwijze.
Vooralsnog
wordt er de komende jaren hiervoor een buffer; het zogenaamde Fonds Sociaal
Domein, opgebouwd van middelen die vooralsnog niet besteed worden. Bij de
bespreking van de begroting kon het college echter niet aangeven met welke
risico’s we de komende jaren rekening moeten houden. Dat is de reden waarom wij
in een motie om een uitgebreide risicoanalyse hebben gevraagd waarop we de
hoogte van deze buffer kunnen baseren. Natuurlijk zijn wij ons bewust van de
nog komende uitdagingen; zo maken wij ons zorgen over de effecten van
bezuinigingen op jeugdzorg en beschermd wonen, maar dat is geen reden om zonder
een gedegen risicoanalyse een willekeurige buffer aan te leggen.
Juist
omdat we in de begroting niet anders dan harde keuzes konden maken met
betrekking tot het beheer en onderhoud in onze stad is het voor ons niet langer
logisch dat er op het ene terrein een reserve wordt aangelegd voor risico’s die
we niet kunnen benoemen en op het andere beleidsterrein hard bezuinigen omdat
er geen middelen voor zijn. De meerderheid van de raad was het met ons eens en
de motie werd aangenomen. Wanneer er bij de Voorjaarsnota een degelijke
risicoanalyse ligt kunnen we vervolgens een afweging maken of een buffer voor
het Sociaal Domein noodzakelijk is of dat de middelen voor andere zaken in onze
stad aangewend kunnen worden.
Sociaal Domein in begroting 2016
In de Begroting 2016 van de gemeente zijn de ontwikkelingen en verwachtingen voor het Sociaal Domein de komende jaren zichtbaar gemaakt. Sinds begin dit jaar zijn de zogenoemde transities een feit, de gemeente werd verantwoordelijk voor een breed pakket van zorgtaken.