Tijdens een bezoek aan de Tweede Kamer hebben Ellentrees Muller en Hilde van Garderen de vraag gesteld of Onderwijs voor Hoogbegaafden niet bij Passend Onderwijs ondergebracht kan worden. Dit om ervoor te zorgen dat ook kinderen “aan de bovenkant” recht krijgen op aangepast onderwijs. Wij zijn zeer verheugd om te constateren dat het Tweede Kamerlid; Karin Straus een en ander heeft opgepakt en verwoord heeft in een motie. De VVD zet hiermee het onderwijs voor Hoogbegaafden hoog op de agenda!
Uit recent onderzoek van het CPB blijkt dat zowel in het voortgezet onderwijs, als in het basisonderwijs, de prestaties van de beste Nederlandse leerlingen ver achterblijven ten opzichte van andere landen. ‘Slimmeriken komen onvoldoende uit de verf en dat is doodzonde’ volgens VVD-Tweede Kamerlid Karin Straus. Ze diende daarom vandaag een motie in om ook hoogbegaafdheid een plek te geven binnen het passend onderwijs.
Het doel van passend onderwijs is dat ieder kind goed onderwijs krijgt, ook als het extra ondersteuning nodig heeft. Onderwijs moet kinderen in staat stellen om het beste uit zichzelf te halen en uit blijven dagen om steeds een stapje vooruit te zetten. Straus: ,,Momenteel zijn er veel slimmeriken die dit stapje vooruit niet kunnen zetten, simpelweg omdat er in het onderwijs onvoldoende specifieke aandacht voor hen is. Dat zij nu geen onderdeel uitmaken van passend onderwijs is doodzonde. Veel talent gaat hierdoor verloren. Naar mijn mening moet passend onderwijs zowel de kinderen aan de onderkant als aan de bovenkant bedienen.” Er is nu pas plek voor hoogbegaafde kinderen binnen het passend onderwijs als zij gedrags- of psychische problemen vertonen. ,,Dat is wat de VVD betreft de omgekeerde wereld. We kunnen dit voorkomen door hoogbegaafde kinderen in een eerder stadium op te nemen in het passend onderwijs en ook hen onderwijs op maat te bieden”, vervolgt ze.
Straus verzoekt de staatssecretaris Dekker van Onderwijs uiterlijk voor 1 oktober van dit jaar een voorstel te doen, hoe hoogbegaafdheid meegenomen kan worden bij de verdere invoering van het passend onderwijs. ,,Begaafde kinderen worden momenteel niet voldoende geprikkeld en gaan klieren. Dat kunnen we voorkomen door ook deze groep kinderen onderwijs op maat te geven”.