Op 16 januari 2012 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over het inschrijvingsbeleid van het Arte College en het Montessori College in Almere voor het komende schooljaar. Beide scholen voor het voortgezet onderwijs hebben voor loting gekozen om, ondanks de vele aanmeldingen, de onderwijskwaliteit te kunnen waarborgen De VVD is van mening dat een toegangsbeleid voor een openbare school hoogst onwenselijk is aangezien dit het principe van gelijkheid en toegankelijkheid voor iedereen geweld aan doet.
Het Arte College doet hier nog een schepje bovenop door voorrang te verlenen aan leerlingen van wie zij vinden dat deze over een gebleken geschiktheid beschikken. De criteria voor deze “geschiktheid” wordt door een selectiecommissie van het Arte College zelf opgesteld en getoetst. Door het stellen van schriftelijke vragen wilde de VVD vooral van het college weten of zij een dergelijk toelatingsbeleid wenselijk achten. Het college gaf onder meer in haar beantwoording op 21 februari 2012 aan dat uit jurisprudentie blijkt dat loting bij overaanmelding een toegestaan middel is. Dit was ons al bekend echter is ons inziens geen reden om dit dan ook wenselijk te achten. Tevens wilde de VVD van het college vernemen of zij eveneens de mening zijn toegedaan dat dit gehanteerde inschrijvingsbeleid niet past bij het principe van openbaar onderwijs dat voor iedereen toegankelijk dient te zijn. Het college gaf hierop als antwoord dat het inschrijvingsbeleid van het Arte College voortkomt uit het profiel van de school en op zichzelf transparant is, zo blijkt uit de informatie op de website van de school. Wel is het college van mening dat de procedure voor bijzondere geschiktheid te summier is omschreven. Zo dient duidelijk te zijn op welke gronden de individuele en de groepsopdracht wordt beoordeeld en dient aangegeven te worden hoe deze vereiste opdrachten zich tot elkaar verhouden (welke opdracht weegt zwaarder). Wederom blijkt dat met name in het onderwijs op het gebied van transparantie nog veel winst is te behalen. De VVD blijft dit onderwerp dan ook waar mogelijk agenderen en/of vragen over stellen. Wij zijn blij dat het college onze mening deelt dat transparantie bijdraagt aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en dat daarmee de keuzevrijheid van ouders en leerlingen in belangrijke mate wordt bevorderd.