2015: Werk in uitvoering

“Hoe zou ik het politieke jaar 2015 in Almere het beste kunnen omschrijven?”. Dit is de vraag die ik mijzelf stel bij het schrijven van deze blog. Aan de ene kant hebben we het afgelopen jaar een aantal piketpaaltjes geslagen op belangrijke dossiers zoals de Strategische Economische Agenda voor de komende vier jaar en het vaststellen van het Masterplan Floriade, waar de stad de komende jaren de effecten en ontwikkelingen van zal gaan zien. Aan de andere kant is het ook het jaar van de uitvoering geweest. Zoals het uitvoeren van de nieuwe zorgtaken binnen het Sociaal Domein die een groot deel van de Almeerders raakt.

Als ik inzoom op de politieke verhoudingen in de gemeenteraad dan zien we dat er een ruime meerderheid is die op sociaal economisch gebied links stemt. Dit zijn typisch onderwerpen waarbij liberalen van mening zijn dat dit prima door inwoners zelf geregeld kan worden en waarbij er slechts een faciliterende rol voor de overheid is weggelegd. Tijdens de begrotingsbehandeling afgelopen november zagen we dit wederom terug. Ik heb hier tijdens de algemene beschouwingen ook al aandacht voor gevraagd; de buffer binnen het Sociale Domein zal de komende jaren mogelijk oplopen tot zo’n 12 miljoen euro terwijl we zien dat binnen het beheer en onderhoud van de stad er grote financiële uitdagingen liggen. Voor de VVD blijft een leefbare en veilige stad een topprioriteit. Wij zullen de komende tijd dan ook kritisch blijven ten opzichte van de benodigde hoogte van de buffer binnen het Sociaal Domein. Onze motie die het college oproept om alle risico’s inzichtelijk te maken is aangenomen en die zal de komende tijd duidelijkheid moeten geven over de benodigde hoogte van deze buffer.

Daarnaast stond 2015 in het teken van het afscheid van onze burgemeester Anne-Marie Jorritsma en het welkom heten van haar opvolger Franc Weerwind. Dit was na twaalf jaar een hele omschakeling maar de nieuwe dynamiek in de vergaderingen went al snel en brengt nieuwe inzichten. Tot slot, wil ik graag nog onze betrokkenheid bij de discussie rondom het vluchtelingenvraagstuk noemen. De beelden van duizenden mensen op de vlucht en de verhitte discussies op lokaal niveau zijn u uiteraard niet ontgaan. Ook in Almere is de discussie rondom de uitbreiding van het AZC gevoerd en de fractie is tevreden over de wijze waarop dit is gebeurd. Ondanks de tegenstellingen is er met respect gediscussieerd en verloopt het beslissingsproces uiterst transparant. Dit vraagstuk zal ook in het nieuwe jaar onze volle aandacht blijven vragen.

Kortom, het was een bewogen jaar en wij houden u ook in het nieuwe jaar weer graag op de hoogte van alle ontwikkelingen in de politiek en in de stad. Ook hopen wij u in het nieuwe jaar een keer te mogen begroeten tijdens de politieke markt. Voor nu wens ik u mede namens de fractie hele fijne feestdagen en een gezond 2016.