Het falen van de directe democratie dat referendum heet.

Afgelopen donderdagavond zou het dan eindelijk gaan gebeuren; het debat en de besluitvorming over de referendumverordening en de hierop ingediende wijzigingsvoorstellen. Eigenlijk zou het debat al enkele weken geleden gevoerd worden maar toen bleken de partijen meer tijd nodig te hebben in verband met de vele wijzigingsvoorstellen die ingediend zouden gaan worden. Maar liefst tien wijzigingsvoorstellen werden er donderdagavond door diverse partijen voorgesteld. Dit grote aantal voorstellen zegt al genoeg over het (ontbreken van) een breed draagvlak voor deze referendumverordening in de Almeerse raad.

De VVD was tijdens de bespreking heel duidelijk; alle voorstellen die de verordening ‘uitkleden’, worden door ons gesteund. U moet dan denken aan het verhogen van het opkomstpercentage voor de geldigheid van een referendum en een proef inclusief evaluatie alvorens de verordening definitief zou worden ingevoerd. Maar ook over zaken als de financiering  en het waarborgen van het stemgeheim bij een E-referendum was door de indieners, de PVV en D66, onvoldoende nagedacht. Kortom, de strategie van de VVD was transparant; geen verordening en als het voorstel toch zou worden aangenomen (wat leek te gebeuren met een minimale meerderheid), dan een zo ‘uitgekleed’ mogelijke versie. Bijzonder om nog op te merken is dat D66 als indieners van de referendumverordening maar liefst 5(!) wijzigingsvoorstellen leken te gaan steunen.

Eén wijzigingsvoorstel, welke onder meer door de VVD, is ingediend, wil ik hier uitlichten. Het betreft de mogelijkheid om over eerder aangenomen raadsvoorstellen een referendum uit te schrijven. En hier aast de PVV nu precies op; bijvoorbeeld om een referendum mogelijk te maken over de Floriade. Zoals wij al eerder aangaven heeft de naïeve fractie van D66 zich voor het karretje van de PVV laten spannen. Want een mogelijk Almeers referendum zal door de PVV misbruikt gaan worden om onderwerpen als de Floriade, de eventuele komst van meer asielzoekers en/of een moskee in een bestemmingsplan, ongenuanceerd op de politieke agenda te zetten. Overigens was duidelijk dat D66 zich uiterst ongemakkelijk voelde indien de PVV in de media voorbeelden noemde waarover een referendum gehouden zou kunnen worden zoals bijvoorbeeld de Floriade en uitbreiding van het asielzoekers. Want dit is natuurlijk niet wat D66 voor ogen heeft bij het eindelijk realiseren van hun kroonjuweel.

Tot verbazing van iedereen werd het afgelopen donderdag de indieners te heet onder de voeten; de verordening werd op het allerlaatste moment van de agenda voor besluitvorming gehaald. De reden die de PVV en D66 hiervoor aangaven was dat door al die wijzigingsvoorstellen er weinig zou overblijven van het oorspronkelijke voorstel. Nou, en dit is nu precies wat een aantal partijen, waaronder de VVD wil, geen verordening waar de stad uiteindelijk toch niets mee kan. Maar om de soap compleet te maken wensten de indieners, nota bene de Democraten66, niet met de VVD het debat over nut en noodzaak van een referendum in Almere  aan te willen gaan maar ook dit uit te willen stellen. Wat ons betreft komt in dit geval van uitstel afstel want op deze manier kunnen we alleen maar concluderen dat de directe democratie die referendum heet, vooralsnog faalt om te overtuigen!