Een golf van verbazing en ongeloof ging door de zaal toen Arnoud Aalbersberg, CEO van Care Plus, zijn onderarm ontblootte met daarop een hongerige teek. En dat alles om aandacht te vragen voor de nieuwste innovatie van dit bedrijf: een zelftest voor consumenten om direct te kunnen zien of je na een tekenbeet bent besmet met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt.
Veel deelnemers aan de paneldiscussie gaven aan op welke innovatieve manieren zij hun bedrijfsprocessen optimaliseren om efficiënter en dus goedkoper te kunnen werken. Een opvallende uitspraak kwam van Berno Kleinherenbrink (directievoorzitter Leaseplan). Tegen alle geldende marketingregels in gaf hij aan van vraaggericht naar aanbodgericht te innoveren. Alle marktonderzoeken naar mogelijk nieuwe klantbehoeften zijn bij Leaseplan buiten de deur gezet. Ideeën worden intern ontwikkeld en vervolgens in de markt gezet, waarbij afbreukrisico’s worden geaccepteerd. Het aanbieden van private car lease constructies is een geslaagd voorbeeld van zo’n innovatief concept.
Innoveren is mensenwerk en veel aandacht ging dan ook uit naar het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Als voorzitter van de Vereniging Bedrijfskring Almere benadrukte Hans Marsé de noodzaak van voldoende stageplaatsen voor scholieren. Verschillende deelnemers sloten zich hierbij aan waarbij het verheugend was om te horen dat veel studenten een succesvolle stage beloond zien met een later arbeidscontract.
Concluderend kunnen wij terugkijken op een bijzonder geslaagde avond waarbij wij nogmaals onze dank uitspreken aan alle deelnemers voor hun bijdrage.