2015: een positief jaar

Hoewel het al weer een hele tijd geleden lijkt, zijn we in de gemeenteraad nog druk bezig met het jaar 2015. Namens het college heb ik op 19 mei de jaarrekening aangeboden aan de gemeenteraad. In het financiële jaar zijn er voor de gemeente 2 momenten erg belangrijk: de begroting in het najaar, waarin de plannen en de financiële consequenties worden vastgelegd voor de komende jaren en de jaarrekening in het voorjaar, waarin het college verantwoording aflegt over de uitgaven in het jaar daarvoor.

2015 was voor de gemeente best een spannend financieel jaar. De nieuwe taken in de zorg moesten voor het eerst worden uitgevoerd. De financiële consequenties moesten natuurlijk scherp in het oog gehouden worden. Als we kijken naar de financiële vertaling van deze nieuwe taken in de jaarrekening, moeten we constateren dat we daar goed in geslaagd zijn; we houden geld over.

Vorig jaar stond ook vooral in het teken van het doorzetten van het voorzichtige economisch herstel. Met name op de woningmarkt hebben we dat gemerkt. Voor het eerst in jaren hebben we weer veel grond verkocht. Dit betekent ook, na de zware financiële jaren, waarin we flink hebben moeten ingrijpen in het grondbedrijf van de gemeente, dat er nu geen aanvullende maatregelen meer nodig zijn. Het grondbedrijf is op orde en dat is na jaren van maatregelen treffen een mooi resultaat.

Het jaarresultaat van de gemeente komt in totaal uit op een positief saldo van ruim 17 miljoen euro. Het college heeft de raad voorgesteld om dit geld niet uit te geven, maar toe te voegen aan de reserves van de gemeente. Het is verstandig om de gemeente weer wat meer vlees op de botten te geven. Daar zullen we de komende jaren dus aan blijven werken: Almere is financieel gezond en dat moet zo blijven!