Overheidsbemoeienis bij opvoeding

In hoeverre mag de overheid zich bemoeien met de opvoeding van kinderen in Almere? Deze vraag stond centraal tijdens de raadsvergadering afgelopen donderdag. De VVD heeft dit onderwerp op de politieke agenda gezet omdat het college voornemens is een bijeenkomst in de stad te organiseren met maatschappelijke organisaties. In deze bijeenkomst staat de vraag over maatschappelijk gewenst gedrag van kinderen centraal.

Als liberale partij kiezen wij voor eigen verantwoordelijkheid van ouders voor de opvoeding van hun kinderen. In dit geval is de opvoeding van kinderen de primaire verantwoordelijkheid van de ouders en niet die van de gemeente Almere. Daarnaast bevreemdt het ons dat de gemeente bepaalt  wat gewenst maatschappelijk gedrag is van Almeerse kinderen.  Het college vond de titel “Pedagogische Civil Society” toepassend voor deze bemoeizucht. Opvallende keuze aangezien Civil Society uitgaat van burgers die idealen hebben en deze realiseren zonder tussenkomst van de overheid en/of politieke partijen. Het valt de VVD op dat een aantal politieke partijen waaronder D66 zich steeds meer gaan bemoeien met onderwerpen die volgens ons toch echt de eigen verantwoordelijkheid en keuze van individuen betreft. Eens te meer goed om als VVD het liberale geluid te laten horen dat uitgaat van de vrijheid om eigen keuzes te kunnen en mogen maken en daar ook verantwoordelijkheid voor te nemen!