Bestemmingsplan Almere Centrum Weerwater-Floriade

Afgelopen twee weken is door de raad gesproken over het bestemmingsplan Almere Centrum Weerwater-Floriade. De eerste bespreking vond plaats in restaurant View waarbij de aanwezige bewoners en belanghebbenden hun visie op het plan hebben gedeeld met de aanwezige raadsleden. Vervolgens is er afgelopen donderdag in aanwezigheid van de wethouder verder gesproken.

Tijdens deze besprekingen heeft de VVD aangegeven met name op twee punten verdere aanscherping te willen. De bouw van circa 600 tot 700 woningen voor de toekomstige stadswijk plus de ruimte voor bedrijven en voorzieningen is erg ruim genomen. Wij zien graag in het bestemmingsplan terug dat er aan de voorkant meer duidelijkheid komt waar er in het gebied gebouwd mag worden en welk deel groen blijft. Met name de strook aan de oostkant, tegenover Filmwijk,  moet zoveel mogelijk groen blijven. De verdichting van de bebouwing zien wij meer tot zijn recht komen aan de westkant van het gebied.

Als tweede punt hebben wij aangegeven dat wij de mogelijkheid om op maximaal 5% van het gebied (zo’n zesentwintig duizend vierkante meter) tot 60 meter hoogte te bouwen, niet wenselijk vinden. Ook de wethouder erkent dat het gebied geen Manhattan aan het Weerwater moet worden en zal dit verder specificeren in het bestemmingsplan, alvorens deze ter inzage wordt gelegd. De VVD wil wel de mogelijkheid behouden om ruimte te houden voor een iconisch en mogelijk hoger dan gemiddeld gebouw, maar wij vinden het belangrijk dat van te voren duidelijk is waar dit mogelijk gemaakt wordt. Wat ons betreft is en blijft de opzet van de nieuwe stadswijk vooral ruim en groen!

Het bestemmingsplan wordt binnenkort ter inzage gelegd waarbij omwonenden en belanghebbenden hun visie hierop in kunnen dienen. Vervolgens krijgt de gemeenteraad in het voorjaar van 2017 het definitieve bestemmingsplan voorgelegd. Dat is voor ons het moment om te beoordelen of onze ingebrachte punten voldoende geborgd zijn. Een goede balans van ruimte laten om zaken mogelijk te maken versus zekerheid voor omwonenden over de invulling van het Weerwatergebied staat voor ons voorop.