Ongewenste opvoedaandacht

Op ons initiatief is er donderdag nogmaals gesproken over het voornemen van het college om een bijeenkomst te organiseren over “opvoedaandacht”. Voor ons liberalen blijft de keuze van het college om zich hier zo uitdrukkelijk mee te willen bemoeien lastig te begrijpen. Te meer daar zij hier dan ook nog de term; “Pedagogische Civil Society” voor gebruikt. Volgens hoogleraar Micha de Winter, bedenker van dit concept, kunnen interventies van overheden juist het initiatief van ouders, buren en coaches in de weg zitten of zelfs tegenwerken. De vanzelfsprekendheid dat er een actieve rol voor de gemeente is weggelegd om te komen tot een goed functionerende (pedagogische) civil society delen wij niet.

Daarnaast hebben wij het college gevraagd wat nu de directe aanleiding is voor dit initiatief. Pas dan kan er een gedegen probleemanalyse gemaakt worden op basis waarvan je kunt toetsen of de voorgestelde maatregelen uberhaupt effect hebben gehad. Helaas kwam de portefeuillehouder niet verder dan opgevangen signalen vanuit de maatschappij.  Het blijft bij “een gevoel” van het college. Wij zijn van mening dat de overheid daarop geen beleid moet maken en dat wij moeten waken voor te snelle generalisaties. Want klagen over de “jeugd van tegenwoordig” is in onze optiek van alle tijden! Dit neemt uiteraard niet weg dat wij voorstander zijn van het aanbieden van allerlei soorten hulp in situaties waar ouders, jongeren en leerkrachten er niet uit (dreigen te) komen.

Als laatste punt hebben wij de vraag gesteld waarom de portefeuillehouder de raad niet heeft betrokken in zijn zorgen en voorgenomen actie voor de organisatie van een dergelijke bijeenkomst. Het coalitieakkoord spreekt juist van “de kracht van de stad” en staat bol van de ambities met betrekking tot de zelfkracht van de samenleving. Volgens ons wordt er met dit akkoord juist bedoeld dat de overheid moet durven loslaten. Ruimte maken voor de gemeenschap, de inwoners, buurtbewoners, verenigingen en maatschappelijke initiatieven. Loslaten is overigens niet hetzelfde als laten vallen.

Graag willen we hier verder over praten met het college en de rest van de raad. Op initiatief van de ChristenUnie, die wij op dit onderwerp aan onze zijde vinden, zal er binnenkort een debat plaatsvinden. Wordt vervolgd.