Welke invloed heeft de gemeenteraad op woningprijzen?

Deze vraag was voor de VVD en Leefbaar Almere aanleiding om met een agendavoorstel te komen met als wens om meer zicht te krijgen aan welke knoppen de gemeenteraad kan draaien om woningprijzen te beïnvloeden.

© liandon

We zijn eerst door Martijn Eskinasi van het Planbureau voor de Leefomgeving geïnformeerd over landelijke trends binnen de Nederlandse woningmarkt. We kwamen tot de ontdekking dat de thema’s die de VVD Almere de afgelopen jaren heeft geagendeerd goed aansluiten op landelijke trends. Denk hierbij aan meer middeldure huur voor mensen met een modaal inkomen, maar ook aan creatieve woonoplossingen voor jongeren en anticiperen op een veranderende woonbehoefte van onze babyboomers.

Het tweede deel van de presentatie werd verzorgd door de Dienst Stedelijke Ontwikkeling van de gemeente Almere. Hier werd duidelijk dat er door nieuwe prestatieafspraken met zowel corporaties als projectontwikkelaars clausules zijn opgenomen waardoor er geen gemeentelijk subsidiegeld meer weglekt. Het bouwen van sociale woningen kost de gemeente geld (zo’n 25k per woning) en deze subsidie is bedoeld voor lage inkomens. Corporaties hebben de afgelopen jaren veel (voormalig sociale) huurwoningen verkocht en zijn daar rijker van geworden. Dit was de VVD al tijden een doorn in het oog en het is goed om te zien dat onze feedback heeft bijgedragen aan prestatieafspraken waar corporaties nu verplicht worden om nieuwe sociale woningen ten minste voor 30 jaar te blijven verhuren. Voor projectontwikkelaars in het segment middeldure huur liggen de gemeentelijke bijdragen weer anders en is de prestatieafspraak 20 jaar. Tot slot kregen we een paar rekenvoorbeelden die inzicht geven in de grondprijs in verhouding tot de kwalitatieve inrichting van het omliggende gebied. Voor de VVD is het belangrijk om invloed uit te kunnen oefenen op de kwaliteit van de leefomgeving. Mensen komen in Almere wonen voor de ruimte en het groen en dat zijn onderwerpen waar wij aandacht voor blijven vragen.

Voor ons is nu duidelijk geworden hoe we momenteel het middeldure huur segment positioneren voor de vele beleggers die interesse hebben in onze stad. Dankzij ons rondetafelgesprek van vorig jaar is hier veel meer aandacht voor gekomen en dat betaald zich allereerst uit in de plannen voor de Stadstuinen in Almere Poort.  Daarnaast blijven wij doorgaan met de uitgifte van zo’n 150 kavels per jaar voor particulier opdrachtgeverschap. Hiermee geven we ruimte voor individuele initiatieven en werken we aan de diversiteit van onze stad.

De komende maanden gaan wij verder met het thema ‘Wat voor stad wil Almere zijn?’ en kunt u van ons ideeën verwachten voor het creëren van woonoplossingen voor jongeren en er zit iets in de pijplijn om een internationaler publiek van kenniswerkers aan te trekken. Tot dan!