Stoplichtenrapportage Floriade

De afgelopen weken heeft de gemeenteraad gesproken over de stoplichtenrapportage en een extern onderzoek naar de gemeentelijke programma organisatie Floriade. Een stoplichtenrapportage, wat is dit nu eigenlijk? Het is een meer gedetailleerde risicoanalyse die als signaalfunctie goed inzicht biedt in hoeverre er vanuit de gemeente maatregelen nodig zijn om koers te houden. We krijgen zo, ook al is het een momentopname, goed inzicht in de voortgang van de Floriade en zien we waar de risico’s liggen en waar bijsturen noodzakelijk is.

Zoals u van ons mag verwachten hebben wij onze constructief kritische lijn voortgezet en hebben we nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de gemeentelijke organisatie en hoe zij communiceren naar bewoners en bedrijven. Dit blijkt keer op keer een belangrijk punt dat zeker verbeterd kan worden.

Met de aanstelling van een nieuwe programmadirecteur enkele maande geleden lijkt de aanpak van de problemen rondom de rol en inzet van de gemeente nu voortvarend ingezet te worden.  Hierdoor krijgt de Floriade binnen de gemeentelijke organisatie de aandacht die zo’n groot project ook verdient. En dit was hard nodig ook. U heeft de afgelopen tijd vast wel gelezen over de opeenstapeling van fouten rondom de onteigening van de camping. Dat uit de stoplichtenrapportage blijkt dat de gemeentelijke organisatie zelf het grootste risico vormt, is natuurlijk de wereld op z’n kop!

En dan de communicatie, ook daar is nog veel te winnen. Niet alleen de informatieverstrekking naar bewoners en bedrijven bij een onderwerp als bijvoorbeeld de bomenkap kan beter, maar ook de stad meenemen in het verhaal waarom we de Floriade uberhaupt organiseren en wat dit betekent voor Almere, verdient veel meer aandacht. Door de communicatie vanuit de gemeente een meer prominentere rol te geven, lijkt dit punt ook opgepakt te worden.

Onze punten van kritiek zijn gehoord en lijken nu de aandacht te krijgen die ze verdienen. Nu is het een kwestie van mouwen opstropen en (verder) aan de slag gaan. Voor de VVD fractie wordt 2017 het jaar van de waarheid; meters maken, versnellen, uitvoeren en resultaten laten zien! Laten we deze kans voor Almere pakken.