Vestigingsklimaat voor Internationals

Gisteravond tijdens de Politieke Markt stond op initiatief van de VVD het vestigingsklimaat voor Internationals op de agenda. Wij zijn van mening dat talent essentieel is voor het behouden en versterken van het vestigingsklimaat voor (internationale) bedrijven en de concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en in het bijzonder Almere.

Er zijn momenteel 128.000 Internationals woonachtig en werkzaam in de MRA waarvan ruim 18.000 kinderen. Ambtenaren van de gemeente Amsterdam en Almere legden uit dat de term International wordt gebruikt zowel voor expats (vaak hoogopgeleide medewerkers die door hun bedrijf worden uitgezonden) als ook voor de snel groeiende groep van mensen die er zelf voor kiest om een aantal jaren in het buitenland te werken. Ambtenaren van de gemeente Amsterdam en Almere presenteerden cijfers waar o.a. uit blijkt dat er binnen de MRA 3000 buitenlandse bedrijven zijn gevestigd waarvan 165 in Almere.

Uit talloze onderzoeken blijkt dat naast kwalitatief goed internationaal onderwijs, huisvesting voor Internationals en hun gezinnen een belangrijke vestigingsvoorwaarde vormt. Maar wie zijn die Internationals nu eigenlijk? Het blijkt dat de “klassieke” expat met een tijdelijk contract en bijzonder goede secundaire arbeidsvoorwaarden in aantal afneemt. De huidige Internationals hebben steeds vaker een lokaal contract en een modaal inkomen. Een groeiende groep heeft dus dezelfde arbeidsvoorwaarden als Nederlanders en blijft langer dan vier jaar in Nederland. Het beeld van internationale bedrijven die met gemak dure appartementen voor hun medewerkers kunnen huren blijkt dus achterhaald. We waren daarom ook erg blij met de inbreng van de heer Facey, een expat uit de V.S. die ons vertelde over zijn ervaringen als expat in Almere. Hij gaf ons ook een aantal goede tips om het voor expats makkelijker te maken om hier te komen wonen zoals het vertalen van de gemeentelijke website in het Engels en een “online” hulp bijvoorbeeld bij het vinden van een dokter en natuurlijk waardevolle informatie over het vinden van geschikte woonruimte. Kortom, een zeer informatieve avond die zeker een vervolg zal krijgen.