Sportnota 2017-2020 "Sportief in beweging"

De sportnota voor de komende periode is door de gemeenteraad vastgesteld. Dit nadat de raad nog wel een aantal belangrijke aandachtspunten aan het college heeft meegegeven. Zo is de VVD van mening dat de gemeente sporten moet stimuleren en voor iedereen toegankelijk is. Naast het feit dat sporten de gezondheid bevordert, kan het ook schooluitval voorkomen en helpt het bij het leggen van sociale contacten.

Naast de toegankelijkheid heeft de fractie vooral ingezet op het mogelijk maken van sporten in de eigen leefomgeving. Onder het motto “Van kijkgroen naar doe groen” hebben wij het beleid met name op dit punt voor de komende jaren beoordeeld. Wij willen dat parken beweegvriendelijker worden gemaakt. Ook tijdens de bespreking benadrukte de wethouder dat bij de inrichting van nieuwe wijken en in het geval van groot onderhoud van bestaande wijken, er nadrukkelijk gekeken gaat worden hoe de inrichting van de openbare ruimte kan uitnodigen om te sporten en te bewegen. We zien deze ontwikkeling nu ook in de nieuwe wijk Stadstuinen Poort.

De VVD heeft tevens aandacht gevraagd voor het programma Gezonde Jeugd en begeleiding van jongeren die dreigen uit te vallen maar via sport weer op het rechte spoor kunnen worden gebracht.

Wij zien dat sportverenigingen het soms moeilijk hebben. Daarom hebben wij aandacht gevraagd voor een nauwere samenwerking tussen sportverenigingen, scholen en instellingen met als doel om de locaties ook na bijvoorbeeld schooltijd te gebruiken. De wethouder gaf aan dat via de buurtsportcoaches en de sportcafés deze verbinding moet plaatsvinden. Wij gaan dit uiteraard de komende tijd volgen en waar nodig zullen wij met voorstellen komen om zaken anders te organiseren.