Gebiedsvisie Floriadewijk

Afgelopen weken heeft de gemeenteraad gesproken over de gebiedsvisie Floriadewijk. Deze visie brengt in beeld welke invulling het bestemmingsplan voor de nieuwe stadswijk na de Floriade kan krijgen. Vervolgens gaat de gemeenteraad in juli het bestemmingsplan Almere Centrum Weerwater, waar de nieuwe stadswijk onderdeel van wordt, bespreken en vaststellen. Voor de politieke partijen is dit dus het moment om richting mee te geven aan het college.

De  hierop volgende stap is dat de gemeente een marktverkenning gaat uitvoeren om zo partijen aan haar te binden die samen met de gemeente invulling gaan geven aan de Floriadewijk. Voor de VVD is deze marktverkenning belangrijk omdat wij duidelijkheid willen krijgen over welke ontwikkelaars bereid zijn te investeren als mee te denken over de nieuwe stadswijk. Daarnaast zullen ontwikkelaars  ook tijdens het evenement vastgoed moeten gaan bouwen met een functie voor na de Floriade.

Wij hebben aan het college meegeven dat voor de VVD het uitgangspunt is dat de gebiedsontwikkeling financieel positief uitpakt. Om dit mogelijk te maken en ook marktpartijen te interesseren en ze uit te dagen om met vernieuwende ideeën te komen rondom geluidswerende maatregelen, is voor ons de 30% sociale woningbouw geen heilig huisje. Sterker nog, wat de VVD betreft is 30% sociale woningbouw niet realistisch en zal dit financieel negatieve consequenties hebben op het bedrag dat de gemeente overhoudt aan de grondverkoop. Dit is voor ons een belangrijke punt om, wat ons betreft, bij de verdere marktverkenning los te laten om met een realistischer uitgangspunt in het najaar bij het Ontwikkelingsplan te komen.

Ook hebben wij aangegeven dat de mate van een autoluwe wijk voor ons bespreekbaar is mocht dit een knelpunt worden tijdens de marktconsultatie. De VVD zal bij de bespreking van het Ontwikkelingsplan beoordelen wat deze marktverkenning heeft opgeleverd en of dit uitgangspunt houdbaar blijkt te zijn.

Wij zijn van mening dat zo’n unieke locatie aan het Weerwater, als tegenhanger van ons Stadshart, een hoogwaardige woonwijk verdient. En dat betekent keuzes maken.