Fietsendieven slaan toe bij Station Almere Poort

Herhaaldelijk hebben wij aandacht gevraagd voor de veiligheid op en rondom stations. Zeker nu de parkeerplaats bij Station Almere Poort zal verdwijnen, behoeft de veiligheid rondom dit station extra aandacht.

Het veilig kunnen plaatsen van je fiets is een onlosmakelijk onderdeel van de veiligheid op en rondom een station. Fietsendiefstal is een uitermate vervelend delict, waar zelden een dader voor wordt veroordeeld. Juist om die reden is het van belang om zoveel mogelijk maatregelen te nemen die enerzijds voorkomen dat fietsendiefstallen worden gepleegd en anderzijds het mogelijk maken om daders op te sporen. Plaatsing van camera’s is al een effectief middel gebleken en lijkt noodzakelijk om het aantal fietsendiefstallen te verminderen. De inzet van lokfietsen heeft zich ook bewezen als effectief middel en dient dan ook te worden ingezet.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Bent u bekend met het bericht “Fietsendieven slaan toe bij station in Poort”*?
  2. Hoeveel fietsendiefstallen vinden er wekelijks plaats bij Station Almere Poort?
  3. Welke maatregelen heeft u reeds genomen om de fietsendiefstallen terug te dringen?
  4. Zet u al lokfietsen in bij Station Almere Poort? Zo ja/nee, waarom?
  5. Welke mogelijkheden heeft u om zelf (mobiel) cameratoezicht te realiseren rondom Station Almere Poort?
  6. Indien mogelijk, bent u dan bereid dat cameratoezicht te realiseren?  Zo ja/nee, waarom?
  7. Gaat u aandringen bij ProRail om plaatsing van (extra) camera’s bij Station Almere Poort? Zo ja/nee, waarom?
  8. Deelt u de mening van de VVD-fractie dat voor de veiligheid bij Station Almere Poort onmiddellijk extra aandacht nodig is?
* http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/151881/almere-fietsendieven-slaan-toe-bij-station-in-poort#reacties