Algemene Beschouwingen 2017

Voorzitter,

Voor de VVD altijd een moment om naar uit te kijken: de Algemene Beschouwingen. Het moment om de balans op te maken en de begroting en financiering achter de plannen voor de toekomst van Almere kritisch onder de loep te nemen. Overigens dit jaar wel een bijzondere begroting aangezien het gaat om de laatste van deze coalitie. Ter voorbereiding op deze Algemene Beschouwingen plaatsten wij een oproep waarin wij aan Almeerders vroegen wat ze nu écht belangrijk vinden. Ik citeer: “Communiceer nu eens écht goed met bewoners, wees duidelijk en betrek ons tijdig bij zaken die in onze wijk en in onze leefomgeving plaatsvinden!” Einde citaat. Een duidelijk oproep voor ons allemaal.

De afgelopen jaren waren niet makkelijk en zijn er lastige keuzes gemaakt. Een periode waarin we nog veel last hadden van de crisis, maar ook een periode waarin we bewust de keuze hebben gemaakt om structureel meer geld voor economie en veiligheid uit te trekken. Hier zien wij hier nu de eerste positieve resultaten van terug.

De VVD is dankbaar voor de inzet van al onze partners in de stad die de afgelopen jaren een positieve bijdrage hebben geleverd. De structurele loon- en prijscompensatie vanaf 2018 voor deze Almeerse instellingen is wat ons betreft dan ook terecht. Meer dan eens blijkt hieruit dat een stad het beste functioneert indien er sprake is van een zo groot mogelijke gezamenlijke inzet. Bijdragen en participeren naar vermogen horen hier bij en zeker niet het op voorhand afschrijven van mensen.

De VVD ziet kansen en uitdagingen voor de toekomst van onze stad. Almere is namelijk 40 jaar jong en telt inmiddels meer dan 200.000 inwoners. Deze begroting maakt meer dan ooit duidelijk wat deze mijlpalen in financieel opzicht betekenen. Nu de slagroomtaart op is en de serpentines zijn opgeveegd worden de financiële consequenties van het op orde houden van onze stad duidelijk. We zien dat beheer en onderhoud meer aandacht verdient om onze stad leefbaar te houden. Almeerders hechten veel waarde aan een groene en ruime leefomgeving. Het behoud van het unieke karakter van Almere is daarom van groot belang voor de bestaande maar ook voor de nieuwe wijken in onze stad. Om dit te kunnen betalen moeten we daarom de komende tijd behoedzaam met ons geld omgaan.

Aan de andere kant zien we ook dat ons oudste stadsdeel Almere Haven extra aandacht behoeft en een stevige impuls is daar dan ook hard nodig.

Dan de Floriade, voorzitter,

De eerste contouren worden zichtbaar. Dit najaar worden de eerste bomen geplant, wordt er gestart met de innovatiewerkplaats en zal de markconsultatie met de raad besproken worden. Daarnaast gaat het Floriadebedrijf binnenkort van start waarbij werk geboden wordt aan maar liefst 340 mensen. Positieve en concrete ontwikkelingen. Echter we zijn er tot op heden onvoldoende in geslaagd om dit verhaal op een goede en duidelijke manier te communiceren aan onze inwoners.

En, voorzitter, weet u mijn oproep nog aan het begin van mijn inbreng? Precies. Ook dat ging over het communiceren met onze inwoners. Communicatie blijft wat de Almeerse VVD betreft dan ook een constant aandachtspunt. Je kunt als gemeente vele positieve dingen bereiken maar als je deze niet goed voor het voetlicht weet te brengen, heb je een probleem. De VVD heeft in het verleden al herhaaldelijk aandacht gevraagd voor de marketing en communicatie binnen onze gemeente. Hier zullen wij aandacht voor blijven vragen.

Het Fonds Verstedelijking Almere biedt onze stad vele kansen. Ook hiervan gaan wij in 2018 steeds meer resultaten zien. Het rondje Weerwater is een mooi voorbeeld van het versterken van het hart van de stad. Een ander belangrijk thema is het internationaal onderwijs. De VVD is voorstander van kwalitatief goed internationaal onderwijs en onderschrijft het economische belang hiervan voor Almere. Uitbreiding hiervan is dan ook een goede zaak. Echter wij zijn van mening dat een scenario gebaseerd op twee aparte locaties zeker een onderzoek waard is. Vooral als je kijkt naar een aantal van onze bestaande schoolgebouwen zoals de Meergronden en het OVC waarvan je kunt stellen dat deze behoorlijk gedateerd zijn. De VVD vindt dat je dit uit moet kunnen leggen aan je inwoners. Hierin moeten wij de juiste balans vinden tussen oud en nieuw zoals we dat in de hele stad moeten.

Voorzitter, tot slot,

Wat de VVD betreft heeft dit college gezorgd voor een stabiele financiële basis die ons voorbereid op de toekomst van Almere. Deze basis biedt ons de mogelijkheid om onze stad aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, bedrijven en bezoekers. Wij kiezen ervoor om dit geld opzij te zetten om dit voor alle Almeerders te realiseren. Het spaarvarken zal wat ons betreft zeker niet aangesproken worden voor hap-snapbeleid waar slechts kleine groepen bewoners van profiteren. Almere is tenslotte van ons allemaal!