VVD kiest voor doen: Ard van der Steur als informateur aan de slag

Woensdag 21 maart heeft de kiezer gesproken. De VVD is er trots op dat ze de grootste partij is geworden in Almere. In het belang van de stad hebben we gemeend er goed aan te doen om voortvarend te werk te gaan en we kunnen u melden dat we de eerste stappen al hebben gezet.

Informateur gaat aan de slag

We zijn zeer verheugd dat we, de dag na de verkiezingen, oud-minister Ard van der Steur bereid hebben gevonden om voor ons als informateur aan de slag te gaan. Hij gaat voor ons het proces begeleiden richting de vorming van een coalitieakkoord en een nieuw college van Burgemeester en Wethouders.

De heer van der Steur heeft zowel landelijk als lokaal veel ervaring. Hij was namens de VVD lid van de gemeenteraad van Teylingen en Warmond en daarna lid van de Tweede Kamer. Op 20 maart 2015 volgde hij Ivo Opstelten op als minister van Veiligheid en Justitie. Vanuit deze functies heeft de heer van der Steur meerdere formatieprocessen meegemaakt.

Start informatiefase

De heer van der Steur zal direct starten met de informatiefase. De eerste stap daarbij is het voeren van gesprekken met alle politieke partijen. Winnaars en verliezers. We sluiten niemand op voorhand uit. Deze gesprekken zullen de komende dagen gevoerd gaan worden. Op basis daarvan krijgen we een beeld over welke combinaties van partijen mogelijk zijn. De uitkomsten van deze eerste inventarisatieronde zullen we naar alle waarschijnlijkheid eind volgende week bekend kunnen maken.