Leg de rekening niet bij de Almeerse ondernemers

De Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) heeft op 12 juli jl. mede namens Leisurebranche VBA, Koninklijk Horeca Nederland - Almere, HISWA-RECRON, Ondernemersverenigingen Almere Centrum (OVSA) en Almere Buiten in een brief aan de raad kenbaar gemaakt erg teleurgesteld te zijn in de aangekondigde financiële maatregelen om tot een sluitende begroting te komen en het op het gewenste peil brengen van de reserves.

De Almeerse VVD vindt de keuzes van dit nieuwe college onbegrijpelijk. Het economisch beleid zou moeten bijdragen aan een gezonde toekomst voor ondernemend Almere. In plaats van financieel degelijk beleid wordt de rekening neergelegd bij de inwoners en ondernemers in onze stad. Dat druist in tegen de door de raad vastgestelde Economische Agenda.

Het nieuwe stadsbestuur verhoogt de OZB, verhoogt de parkeertarieven en verhoogt de toeristenbelasting en laat de inwoners en ondernemers daarvoor opdraaien. Een harde klap voor de hardwerkende inwoner én ondernemer.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Heeft het college kennis kunnen nemen van de brief aan de raad namens de Vereniging Bedrijfskring Almere op 12 juli jl.? Zo ja, wat is de eerste reactie van het college op deze brief?
  2. Herkent het college het geschetste beeld dat de aangekondigde financiële maatregelen in de Koersnotitie 2025 zorgen voor een rem op de economische ontwikkeling van het MKB in Leisure-, Horeca-, Recreatie- en Detailhandelsondernemingen? Zo ja, nee, waarom?
  3. Herkent het college de geschetste consequenties van het verhogen van de toeristenbelasting en de parkeertarieven? Zo ja, nee, waarom? En ziet het college in dat het verhogen van de toeristenbelasting en de parkeertarieven geen stimulans zijn voor de bezoekers van de bij de VBA aangesloten branches, zowel van binnen maar zeker ook van buiten Almere?
  4. Is het college het met de Almeerse VVD eens dat de aangekondigde financiële maatregelen ingaan tegen de wens uit de vastgestelde (actualisering van de) Economische Agenda om te werken aan een gezonde toekomst voor ondernemend Almere? Zo ja, nee, waarom?
  5. Waarom heeft het college over de voorgenomen maatregelen op geen enkele wijze overleg gepleegd tussen de gemeente en de bij de VBA aangesloten organisaties?
  6. Is het college bereid om alsnog in overleg te gaan met de bij de VBA aangesloten branches en organisaties nog voor de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad? Zo ja, nee, waarom?

Het college van burgemeester en wethouders heeft zes weken de tijd om schriftelijke vragen te beantwoorden.

Mochten er meer signalen zijn uit de stad over overbodige regels of een gemeente die ondernemers onnodig tegenwerkt? Neem dan contact op met onze woordvoerder economie en ondernemen Koen Bokhorst via kbokhorst@almere.nl.