Motie nieuwe procedure tegen NUON aangenomen

Afgelopen donderdag is met een ruime meerderheid, onze motie “Nieuwe procedure tegen NUON” aangenomen. Deze motie hebben wij samen met ChristenUnie en SP ingediend en roept het college op een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een nieuwe juridische procedure tegen NUON te starten alsmede een klacht tegen NUON in te dienen bij de Autoriteit Consument en Markt.

Al jaren voert de gemeente Almere een rechtszaak tegen NUON, de leverancier van onder andere warmte aan huishoudens in Almere. In die rechtszaak ging het kortgezegd om de vraag of de tarieven die NUON hanteert voor de levering van warmte in Almere te hoog zijn. Het gegronde vermoeden bestaat  dat NUON al jaren te hoge tarieven - mogelijk honderden euro's per huishouden per jaar - hanteert in Almere, hetgeen voor de VVD onaanvaardbaar is.

Helaas werd enkele weken geleden door het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden de gemeente in hoger beroep wederom in het ongelijk gesteld. De gemeenteraad heeft daarna besloten om tegen het arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwaarden niet in cassatie te gaan bij de Hoge Raad, omdat die laatste rechtsgang weinig kansrijk zou zijn. Zeer problematisch was dat het arrest van het gerechtshof uitging van de periode 1993-2006, terwijl juist voor de periode na 2006 een sterkere onderbouwing aanwezig is van het vermoeden dat NUON te hoge tarieven hanteert.

Sinds 1 januari 2014 is de Warmtewet in werking getreden, hetgeen een cruciale omstandigheid is in het geschil met NUON. In de Warmtewet is het “niet meer dan anders”  beginsel namelijk verankerd. Dat beginsel houdt in dat de tarieven voor warmte door een leverancier van stadsverwarming niet hoger mogen zijn dan de tarieven die gehanteerd worden voor een gasaansluiting. Een huishouden in een gemeente – zoals Almere –  met stadsverwarming heeft namelijk niet de keuze om over te stappen op een andere leverancier en is daardoor overgeleverd aan NUON. Nu het “niet meer dan anders” beginsel uitdrukkelijk in de wet is opgenomen, kan de totstandkoming en de hoogte van de tarieven die NUON hanteert getoetst worden aan de Warmtewet. Het kan nu immers niet meer ter discussie staan dat NUON verplicht is het “niet meer dan anders”  beginsel na te leven, in ieder geval vanaf januari 2014.

Wij hebben daarom, in samenwerking met de eerder genoemde politieke partijen, het college verzocht een onderzoek te doen naar de mogelijkheid om een nieuwe juridische procedure tegen NUON te starten op basis van schending van de Warmtewet door NUON. Een mogelijkheid is het indienen van een klacht bij de Autoriteit Consument Markt aangezien zij verantwoordelijk is voor het toezicht op naleving van de Warmtewet. Verschillende belangenorganisaties zoals de Almeerse Stichting Niet Meer Dan, Vereniging Eigen Huis en andere gemeenten kunnen en willen zich hopelijk aansluiten bij een dergelijke klacht of bij een nieuwe procedure bij de rechter. Inmiddels heeft de gemeente Lelystad al aangegeven zich aan te sluiten bij Almere. Hopelijk volgen meerdere gemeenten omdat nog steeds het gegronde vermoeden bestaat dat huishoudens in Almere, en mogelijk ook andere gemeenten, te veel betalen voor de levering van warmte.