Meer kansen voor lokale ondernemers

Gisteravond tijdens de Politieke Markt werd ons agendavoorstel over een betere positie voor het lokale bedrijfsleven binnen het huidige gemeentelijke aanbestedings- en inkoopbeleid besproken. Volgens dit beleid kan er rekening worden gehouden met de lokale Ondernemers. De VVD is van mening dat dit anders moet om zo meer almeerse ondernemers kansen te bieden. In plaats van het huidige adagio: “Kansen zonder voorrang” vinden wij “Kans op voorrang” meer op zijn plek.

Volgens de VVD is er veel meer mogelijk dan binnen het huidige aanbestedingsbeleid van de gemeente Almere het geval is. Dit blijkt o.a. uit het gevoerde aanbestedingsbeleid binnen vergelijkbare gemeentes. In Rotterdam streeft de gemeente, bij een meervoudige onderhandse offerteaanvraag, om minimaal twee lokale partijen uit te nodigen, tenzij de belangen van de gemeente Rotterdam daarmee niet gediend zijn.

In  Zoetermeer wordt er een lokaal en/of regionaal voorkeursbeleid gevoerd. Bijzonder hierbij is ook dat de lokale ondernemers actief zijn betrokken bij het tot stand komen van het integrale inkoop- en aanbestedingsbeleid. In Groningen wordt de ambitie om de lokale economie en de positie van het MKB te versterken o.a. vertaald in een zeer actieve en gerichte benadering van het lokale bedrijfsleven en worden zij expliciet uitgenodigd bij meervoudige onderhandse aanbestedingen. Groningen hanteert de strategie om waar mogelijk te werken met percelen en niet te zware en/of lokaal gerichte criteria op te nemen.

En ook in Amsterdam wordt een voorkeursbeleid ten aanzien van het lokale bedrijfsleven gevoerd. Bij het vergeven van meervoudige onderhandse opdrachten worden twee Amsterdamse MKB-bedrijven uitgenodigd en twee bedrijven uit het de Metropoolregio Amsterdam. Kortom; deze gemeentes dragen duidelijk uit dat zij de lokale economie willen versterken zonder dat dit leidt tot enige vorm van discriminatie van ondernemers.

Het college kon zich vinden in onze argumenten en heeft toegezegd om dit mee te nemen in de herijking van het huidige aanbestedings- en inkoopbeleid dat eind dit jaar afgerond moet zijn. Daarnaast kondigde het college een conferentie aan waarbij zowel lokale ondernemers als raadsleden zijn uitgenodigd om verder over dit onderwerp te praten. Dit moet in oktober plaatsvinden.  U als almeerse ondernemer bent van harte welkom. Houd deze website en/of die van de gemeente Almere in de gaten voor de datum en locatie. Kortom, de VVD is tevreden over de uitkomst van de bespreking en ziet het aangepaste aanbestedings- en inkoopbeleid van de gemeente met vertrouwen tegemoet.