VVD Almere blij met besluit Floriade 2022

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad de besluitvorming over het Masterplan Floriade 2022 afgerond. De meeste besluiten waren voor het reces genomen maar over een laatste amendement van de VVD moest nogmaals gestemd worden omdat de vorige keer hierover de stemmen staakten.

Onze fractie is blij met de definitieve doorgang van de Floriade die wij als een grote kans voor Almere zien. Een kans om de stad weer een stap verder te helpen. De Floriade als middel om de ontwikkeling op deze uitzonderlijke plek van Almere op gang te helpen. De VVD ziet met de gebiedsontwikkeling van de zuidoever van het Weerwater een zeer gewenste afronding van het Weerwatergebied. Dit gebied is altijd al aangewezen voor iets unieks. Wij zien hier met de Floriade een parkachting omgeving ontstaan als mooie tegenhanger van het rode Stadshart. Een parkachtig gebied voor alle Almeerders aan het centrale water in het centrum van onze stad.

Het zien van kansen betekent echter niet blind zijn voor de risico’s. Ook die zien wij en daar maken ook wij ons zorgen om. We willen ons er echter niet door laten verblinden. Daarom hebben wij een amendement over risicomanagement gesteund zodat de raad op de hoogte blijft en er periodiek een onafhankelijk partij een review doet. Wij hebben goed gekeken naar de business case en naar de gereserveerde posten voor onvoorzien en risico’s en wij hebben geoordeeld dat deze voldoende zijn.

De VVD is blij met de  economische impact die de Floriade zal hebben, de spin-off in de stad zal groot zijn. Als alleen al de helft gehaald wordt van wat bureau Buiten zegt, namelijk dat 150 miljoen aan bestedingen neer zal slaan in Almere, dan is dat op zich al reden genoeg om de Floriade te organiseren. Daarnaast was voor ons een heel belangrijke vraag wat blijft er na het evenement over voor onze mooie stad? Na het evenement Floriade zal een gebiedsontwikkeling op gang zal komen. Voor ons wordt dit door de Floriade een hoogwaardige natuurlijk parkachtig gebied. Wij hebben een amendement ingediend om dit in het besluit te verankeren want hoewel de Floriade een en al groen uitstraalt stond in het Masterplan of de opdracht aan de BV niets over de kwaliteit van het gebied. Dit amendement is afgelopen donderdag aangenomen door de raad.

Ook heeft de raad ingestemd met een amendement van ons waarin wij nadrukkelijk stellen dat de meeropbrengsten  ingezet moeten worden voor een verrijking van het terrein. Wij willen per se niet dat deze middelen ingezet worden voor uitbreiding van de projectorganisatie of voor marketingdoeleinden.

Tot slot hebben wij een amendement met betrekking tot de huidige locatie van de camping op het Floriade terrein ingediend. Deze is ook door de raad aanvaard. De VVD is van mening dat herlocatie van de camping essentieel is, dit is beter voor het evenement maar geeft ook meer ruimte voor de gebiedsontwikkeling daarna. In een amendement geven wij het college opdracht om pas over 4 maanden een definitief besluit te nemen over de camping. Tot die tijd moeten partijen een ultieme poging doen om er uit te komen.

Concluderend zijn wij erg blij met de besluitvorming over het Masterplan Floriade en met onze amendementen die allemaal aangenomen zijn. Het Floriade gebied betreft een van de mooiste plekken in de stad. De ontwikkeling er van zal bijdragen aan een complete stadscentrum. Een nieuw gebied waar alle Almeerders gebruik van kunnen maken en van kunnen genieten. De VVD is er van overtuigd dat de Floriade meer kansen dan risico’s voor Almere biedt.

De komende jaren zullen er nog veel besluiten genomen moeten worden met betrekking tot de Floriade en zullen we als partij natuurlijk controleren op de uitvoering. Maar voor nu is het belangrijkste besluit genomen, de Floriade 2022 Almere gaat door!