Politie opeens boven sterkte?

Op 8 juli 2015 verscheen een aankondiging op de website van Almere Dichtbij van een interview met mevrouw Famke van Spaendonk, het sectorhoofd district Flevoland. Uit dit bericht en het interview van 11 juli 2015 blijkt dat zij de mening is toegedaan dat de politie in Almere boven sterkte is.

De VVD is hoogst verbaasd over deze uitspraak van het sectorhoofd. Vele jaren hebben verschillende partijen in de gemeenteraad, waaronder uitdrukkelijk ook de VVD, aangedrongen op uitbreiding van de capaciteit van de politie in Almere. Ook de burgemeester heeft herhaaldelijk bij besprekingen met de gemeenteraad aangegeven dat verhoging van de capaciteit hoogst noodzakelijk is. In maart 2014 heeft Ivo Opstelten, toenmalig Minister van Veiligheid en Justitie, 66 Fte aan extra capaciteit aan Almere toegezegd en vervolgens gerealiseerd.

Door de recente uitspraken van mevrouw Van Spaendonk, die niet controleerbaar zijn aangezien de recente veiligheidscijfers nog niet aan de gemeenteraad zijn toegestuurd, lijkt zij een deel van deze agenten overbodig te vinden. Naar aanleiding van deze, naar onze mening verbazingwekkende constatering, hebben wij schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld.

Bovendien lijkt het erop dat door de handelwijze van het sectorhoofd van de politie de gemeenteraad buitenspel is gezet. De gemeenteraad kan immers de betreffende uitspraken niet controleren. Tevens is het zeer de vraag of het aan het sectorhoofd van de politie is om zich uit te laten over dit soort politiek relevante onderwerpen inzake de politie.