Oog voor verwarde personen

U heeft de afgelopen maanden wellicht met regelmaat iets gelezen of gehoord over ‘verwarde personen’.Onder verwarde personen verstaan we eenieder die vanwege zijn (al dan niet tijdelijke) verstoorde oordeelsvermogen gedrag vertoont waarmee hij zichzelf of enige ander in gevaar brengt en/of een bedreiging vormt voor de openbare orde en veiligheid. Ook in de Almeerse begroting werd er meerdere malen melding gemaakt van de ‘problematiek met verwarde personen’. Deze problematiek zien we terugkomen bij veiligheid, woonoverlast en in het sociaal domein. Drie thema’s die voor de VVD van groot belang zijn en waar wij een regierol voor de gemeente zien. Ons inziens ligt de oorzaak van deze stijging in problemen met opschalen van de zorg via ambulante GGZ. In 2012 is er een bestuursakkoord gekomen waarin werd afgesproken dat er in 2020 1/3 minder bedden in de geestelijke gezondheid zullen zijn dan in 2008. Meer patiënten zullen beschermd danwel begeleidt gaan wonen met begeleiding van ambulante GGZ-hulp. Helaas lijkt er nu nog onvoldoende ambulante GGZ-hulp beschikbaar en hierdoor komen patiënten in de problemen en daaruit volgen dan de meldingen over woonoverlast en veiligheid die we in het nieuws horen. Een domino-effect. Om dat proces te doorbreken roept de door de VVD ingediende motie het college op om zich als gemeente te manifesteren als regisseur bij de transformatie binnen de ambulante GGZ en hierbij de samenwerking tussen politie, GGD en andere maatschappelijke organisaties te coördineren. Daarnaast vragen wij het college verantwoordelijkheid te nemen voor directe inzet van maatwerkvoorzieningen waarmee een snelle(re) doorgeleiding naar passende zorg op zowel het gebied van gezondheid als participatie geboden wordt. Met name de component participatie lijkt onvoldoende ingevuld te worden, terwijl dit, naar ons idee, direct bijdraagt aan het geestelijk welbevinden van deze groep. Het is niet onze verwachting dat u nooit meer berichtgeving met betrekking tot ‘verwarde personen’ leest, maar het is wel onze verwachting dat, na uitvoering van onze motie, dit minder vaak gaat gebeuren dan nu het geval is. We hebben bij de transformatie van de GGZ steken laten vallen en dit is ten koste gegaan van de meest kwetsbaren in onze samenleving. Met deze motie zetten we goede stappen, maar de reeds in gang gezette transformatie is nog niet afgerond. U kunt er dan ook op rekenen dat wij deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen.