Zendmachtiging lokale omroepː nu eindelijk een succes?

Afgelopen donderdag was het dan zo ver, de raad sprak zich in meerderheid uit voor de lokale omroep Media036. Naast Media036 was de Almeerse Omroep Stichting (AOS) ook in de race. De VVD heeft uiteindelijk, met veel tegenzin, het raadsvoorstel gesteund. Straks meer over ons stemgedrag. De Mediawet schrijft voor dat de gemeenteraad een advies dient uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media over de toewijzing van de zendmachtiging. Bij het positieve advies van de gemeenteraad wil ik graag de volgende kanttekening maken. Bij de VVD-fractie bestond twijfel over de haalbaarheid van de meerjarenbegroting zoals afgegeven door Media036. De gemeenteraad moet haar advies echter, volgens de Mediawet, baseren op een drietal criteria (rechtspersoon, lokaal media aanbod en een representatief programmabeleid bepalend orgaan). Haalbaarheid van de meerjarenbegroting valt hier niet onder. Volgens de wet wordt de gemeenteraad dus niet gevraagd in haar advies een oordeel over de meerjarenbegroting mee te wegen. En daar zit voor de VVD ook meteen het grote pijnpunt de begroting van Media036 leunt (te) zwaar op sponsorinkomsten. Om als lokale omroep succesvol te zijn kun je niet zonder commerciële inkomsten maar dat betekent ook een risico. En daar gaat het nu mis, een recent voorbeeld is het programma Heel Holland Bakt. Te commercieel, luidde het oordeel. Het commissariaat voor de Media is daar heel duidelijk in en de boetes zijn niet gering. Daarnaast speelt er nog een ander punt waarom de VVD twijfels heeft over het bekostigen door de gemeente van een lokale omroep. Wij zijn van mening dat anno 2015 een lokale omroep bekostigen met publieke middelen een achterhaald fenomeen is. Via internet is het bereik veel groter en dit biedt meer mogelijkheden. Na bovenstaande gelezen te hebben kunt u zich afvragen waarom de VVD dan voor het raadsvoorstel heeft gestemd. Begin april hebben zowel Media036 als AOS een presentatie gegeven waarin zij hun plannen inclusief begroting, hebben toegelicht aan de gemeenteraad. Met het faillissement op 5 maart jl. van RTV Almere en alle commotie van de afgelopen jaren (lees bestuurders die elkaar via de media de tent uit vechten) nog vers in ons achterhoofd, hebben wij met belangstelling de presentaties beluisterd. De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad jaarlijks 47.000 euro aan bekostiging verleend voor de lokale omroep. Gezien onze ervaring met RTV Almere wil het college op dit moment geen extra bedrag beschikbaar stellen. Dit is ook aan de initiatiefnemers meegegeven. Tot onze verbazing geeft AOS aan dat zij in haar begroting is uitgegaan van een veel hoger bedrag, ruim een ton gebaseerd op de 1,30 euro per huishouden die door het Rijk aan de gemeente wordt verstrekt en komt hiermee op het dubbele van het bedrag dat nu beschikbaar is gesteld. Dit geld vloeit naar de algemene middelen en elke gemeenteraad mag haar eigen afweging maken of zij dit bedrag volledig toekent aan een lokale omroep. Een begroting van een lokale omroep die nu al rust op een veel hogere bekostiging dan de gemeente verstrekt was voor de VVD bij aanvang al niet bespreekbaar. Onze stem bleek bij de besluitvorming over een positief advies voor één van beiden initiatieven doorslaggevend te zijn. Wij wilden voorkomen dat de zendmachtiging naar AOS zou gaan omdat dit initiatief gedoemd is te mislukken aangezien de begroting van AOS leunt op een veel hoger bedrag dan de 47.000 euro die de gemeente ter beschikking stelt. Wij hebben ervoor gekozen om ons niet te onthouden van stemmen maar hebben met tegenzin voor het raadsvoorstel gestemd. Ook al vraagt het Commissariaat van de Media ons niet om de financiële kant van een lokale omroep mee te nemen in ons advies, desondanks zijn wij van mening dat zorgvuldigheid met belastinggeld zwaarder weegt dan een in onze ogen achterhaald artikel in de Mediawet.Wij wensen Media036 alle succes toe en uiteraard hopen wij dat wij ongelijk krijgen met onze sceptische houding ten opzichte van hun meerjarenbegroting. Wij hopen dat wij de komende jaren kunnen zeggen dat Almere over een succesvolle lokale omroep beschikt!