Achter de muren van de ‘PI Almere’

Veiligheid is een speerpunt van de VVD en daarom was de fractie ditmaal op werkbezoek bij de ‘Penitentiaire Inrichting Almere’. Als we spreken over veiligheid dan richten wij ons op het traject van preventie, handhaving, opsporing en repressie. Maar wat er daarna gebeurt, op het moment dat mensen veroordeeld en gestraft worden, onttrekt zich aan onze waarneming. Onze interesse ging dan ook vooral uit naar de manier waarop tijdens de detentie wordt gewerkt aan terugkeer in de maatschappij. Maken deze programma’s onze straten daadwerkelijk een stukje veiliger?

Een gevangenis, geen hotel
Velen van ons kennen het gebouw wel van een afstandje. Mooi gelegen aan de rand van De Vaart met uitzicht over de velden en het IJmeer. Het lijkt op het eerste gezicht een gewoon bedrijf zoals er zoveel zijn op dit industrieterrein. Totdat je voor de indrukwekkende toegangspoort staat. Zware stalen hekken met prikkeldraad, waarschuwingsborden maar vooral de muren die ineens zoveel hoger zijn dan van een afstand, maken duidelijk dat het hier om serieuze zaken gaat waarmee niet te spotten valt. Eenmaal langs alle toegangscontroles binnengekomen wordt dit beeld bevestigd. Een cel is hier duidelijk geen hotelkamer, de bezoekersruimte is geen gezellige huiskamer en de werkplaats is vooral sober en efficiënt. Sober, schoon en efficiënt zijn de overheersende indrukken die achterblijven.

Een professionele organisatie
De PI Almere is onder te verdelen in drie regimes: het Huis van Bewaring voor mensen die in afwachting zijn van hun vonnis, de gevangenis voor veroordeelden en de Inrichting Stelselmatige  Daders (ISD). Vooral deze ISD had onze speciale aandacht omdat hier intensief en multidisciplinair wordt gewerkt aan het terugdringen van het recidiverisico bij zogenaamde ‘draaideur criminelen’. Eerste resultatenmetingen wijzen op een bemoedigende recidivereductie van 10%.

Wij waren onder de indruk van de professionaliteit die de organisatie uitstraalt. Wel werden wij door de directie gewezen op de zorgelijke effecten van alle gestapelde bezuinigingen op het gevangeniswezen. Met slechts 3 inrichtingwerkers op 60 gevangenen is de grens bereikt waarop de organisatie van PI Almere veilig haar taken kan uitvoeren.

Met een licht gevoel van opluchting konden wij, na zo’n anderhalf uur gevoed te zijn met informatie, de poort weer uitlopen. Het was een waardevol werkbezoek waarvoor wij de directie en medewerkers van de PI Almere nogmaals hartelijk danken.