Verdere erkenning Hoogbegaafdenonderwijs

Tijdens het door de VVD en de PVV georganiseerde Ronde Tafelgesprek op 9 april 2015 over Hoogbegaafdenonderwijs kwam er goed nieuws. Goed nieuws voor de ouders en de kinderen die deze vorm van Passend Onderwijs volgen. Doordat er nu structurele middelen voor Hoogbegaafdenonderwijs vanuit het Rijk komen, kan de ouderbijdrage van 1100,- euro per jaar per kind drastisch naar omlaag. Deze hoge ouderbijdrage was de VVD altijd een doorn in het oog en daarom heeft zij hier de afgelopen jaren steeds aandacht voor gevraagd. Deze onrechtvaardigheid bestond uit het feit dat ouders van kinderen die Passend Onderwijs volgen aan de zogenaamde “onderkant”, zoals bijvoorbeeld zeer moeilijk leren kinderen, niets betalen. Tijdens het Ronde Tafelgesprek hebben de indieners ook voorgesteld om een deel van de aanjaaggelden voor 2016 te besteden aan het ontwikkelen van een curriculum voor deze vorm van onderwijs. Het gebruikte curriculum is namelijk niet zo ver en diepgaand ontwikkeld aangezien deze pas recent aandacht krijgt. Dit in tegenstelling tot het curriculum voor het aangepast onderwijs aan kinderen met ernstige gedrags- en leerproblemen aan “de onderkant”. Hier is al vele jaren onderzoek en ontwikkeling aan vooraf gegaan. Zonder uitzondering reageerden alle andere aanwezige fracties hier uiterst positief op. De volgende stap is dat de PVV en de VVD tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota een motie in zal dienen waarin het college wordt opgeroepen om hier aanjaaggelden voor vrij te maken. Kortom: er is weer een belangrijke stap gezet in de erkenning van het belang van Hoogbegaafdenonderwijs!