Fractie in de schoolbanken bij ROC Flevoland

Op maandag 16 maart jl. is de fractie op werkbezoek geweest bij het ROC (Regionaal Opleiding Centrum) van Flevoland. Het ROC biedt aan circa 5.500 studenten een uitgebreid pakket opleidingen op diverse MBO niveaus. In de afgelopen raadsperiode is door de VVD veel aandacht besteed aan onderwerpen als het terugdringen van voortijdig schoolverlaten (VSV), de problematiek van onvoldoende stageplaatsen en ‘iedereen een startkwalificatie’. Uiteraard waren wij benieuwd naar de ervaringen van mensen uit de praktijk die dagelijks met deze onderwerpen te maken hebben.

Wij waren verheugd om te horen dat het ROC na een aantal moeilijke jaren ten aanzien van de kwaliteit van (sommige) opleidingen en het daarmee samenhangende negatieve imago, nu de weg omhoog gevonden lijkt te hebben. Als zichtbaar resultaat hiervan geldt bijvoorbeeld de toegenomen studenttevredenheid. Deze moet op termijn een gunstig effect hebben op het aantal studenten dat kiest voor het ROC van Flevoland in plaats van een opleiding elders ‘over de brug’.

Meest spectaculair echter is de halvering (!) van het percentage VSV tot beneden het landelijk gemiddelde van 6,2%. Dit is vooral ook tot stand gekomen door de inzet van de gemeente waarbij de leerplichtambtenaar sneller en zichtbaar ingrijpt bij ongeoorloofde afwezigheid van een leerling. Een stimulans om met extra energie door te gaan op de ingeslagen weg. Want nog steeds is er een groep jongeren die voortijdig uitstroomt, weliswaar naar een tijdelijke baan maar met een grote kans om vervolgens zonder papieren en zonder baan thuis komen te zitten. Doel is om deze jongeren te motiveren om toch een diploma te halen en zo hun kansen op de arbeidsmarkt ook voor de langere termijn te vergroten.

Vanwege het grote aantal van 150 studenten dat in het schooljaar 2012/2013 geen stageplaats heeft kunnen vinden, is ook gesproken over de inzet van het nieuwe ‘stagepunt’ (initiatief van de VVD) op het ondernemersplein. Een effectief middel om studenten en bedrijven samen te brengen bij het vinden van een geschikte stageplek. De resultaten hiervan zullen wij met interesse volgen.

Al met al was dit een bijzonder informatief en nuttig bezoek aan ROC Flevoland.