Eindelijk duidelijkheid ondergronds afvaltransportsysteem

Afgelopen donderdagavond is na een debat en een tweetal moties duidelijk geworden dat een meerderheid van de gemeenteraad wil doorgaan met het huidige ondergronds afvaltransportsysteem (OAT). De discussie over het voortbestaan van het OAT in het stadscentrum speelde al lange tijd. Op initiatief van Leefbaar Almere is er door een afvaardiging van een aantal raadsleden van verschillende partijen, een onderzoek gedaan naar de financiële gevolgen van stoppen versus doorgaan met het OAT. De resultaten van dit onderzoek gaven direct al stof tot discussie. Dit resulteerde in onrust bij inwoners en ondernemers in het stadscentrum. Het systeem heeft veel aanloopproblemen en storingen gekend maar sinds een jaar zijn deze problemen verholpen en is een storing uitzondering in plaats van regel.
In 1999 is door de gemeenteraad gekozen voor het realiseren van een systeem van ondergronds afvaltransport in het stadscentrum.
Dit omdat het systeem bij zou dragen aan de destijds beoogde kwaliteitssprong in het stadscentrum. Daarnaast is ook voor dit systeem gekozen omdat het tegemoet komt aan de eisen van bouwen in het gebogen maaiveld. Dit is een constructie waarbij meerdere functies gecombineerd worden op dezelfde oppervlakte. Net als bij de ondergrondse parkeergarages. Er werd toen al expliciet rekening gehouden met het feit dat het OAT in de exploitatie duurder zou zijn dan een traditioneel afvalinzamelingssysteem. Om die reden heeft de gemeenteraad ook besloten een reserve aan te houden die voor een deel de meerkosten van het OAT dekt.
Wat de VVD fractie stoorde in de discussie van de afgelopen tijd is dat er door de tegenstanders van het OAT puur en alleen de financiële kant van het systeem werd belicht. De partijen die voor opheffing van het OAT hadden gestemd zijn Leefbaar Almere, gevolgd door de PvdA en de PVV, die pas na aandringen van onze kant in het debat, kleur durfde te bekennen.
Leefbaar Almere en de PvdA denken legitimiteit voor investeringen te halen uit een eerder uitgevoerd raadspanelonderzoek onder 874 Almeerders, waarvan nota bene 95% van de ondervraagden niet in het stadscentrum woont! Voor de VVD is het onbegrijpelijk dat onze coalitiegenoten Leefbaar Almere en de PvdA hoofdzakelijk het argument gebruiken dat de hele stad meebetaalt aan een voorziening zoals het OAT, terwijl maar een kleine groep van de inwoners en ondernemers hier gebruik van maakt. Alsof het stadscentrum alleen van hen is. Volgens de VVD hebben alle Almeerders baat bij een schoon en opgeruimd winkelgebied!
De VVD is erg benieuwd of indien we aan dezelfde raadspanelleden zouden vragen wat zij vinden van het woonlastenfonds of Leefbaar Almere en de PvdA dan ook vast zouden houden aan het argument dat het niet juist is dat de hele stad betaalt voor een zeer kleine groep inwoners…
Het argument dat de hele stad betaalt voor een kleine groep raakt wat de VVD betreft kant nog wal. De hele stad draagt bij aan voorzieningen als een bibliotheek, groenbeheer of al die tientallen miljoenen euro’s die de afgelopen jaren zijn geïnvesteerd in de parkeergarages. Al deze investeringen worden weloverwogen door de gemeente gedaan met als doel de stad aantrekkelijker te maken. Aan dit principe wordt door de tegenstanders van het OAT volledig voorbij gegaan.
De VVD fractie vindt het opvallend dat als de inwoners van het stadscentrum de raadsleden uitnodigen voor een rondleiding om hun kant van het verhaal te kunnen belichten, Leefbaar Almere en de PVV hier geen gehoor aan geven! De PVV die prat gaat op het feit dat zij luisteren naar en opkomen voor inwoners en ondernemers.
Voor de VVD fractie is het essentieel dat we het OAT continueren. Het college heeft aangegeven het systeem verder te willen doorontwikkelen en gaat zorgen dat meer bedrijven zich aansluiten op het OAT.
In het coalitieakkoord ‘De kracht van de stad’ staat; “Meer dan ooit leeft de wens samen met de inwoners van Almere onze stad verder tot bloei te brengen op basis van vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid: dat zijn onze waarden”. De VVD heeft haar handtekening hieronder gezet en is er trots op dat zij deze belofte aan de Almeerders gestand doet!