Geen expertisenetwerk maar wel behoud van Corrosia

Op donderdag 13 november a.s. is de Programmabegroting 2015 aangenomen. Twee hierop door de VVD ingediende amendementen zijn aangenomen. Het eerste amendement betrof het behoud van Corrosia met een jaarlijkse steun van 100.000 euro in 2015 en 2016. Corrosia had eerder aangegeven door de bezuiniging te moeten stoppen met reguliere activiteiten, zoals het draaien van films, theaterproducties en exposities. Hierdoor zou ook afscheid genomen moeten worden van enkele medewerkers. De VVD is van mening dat een innovatief, gevarieerd en verbindend cultuuraanbod uiterst belangrijk is voor Almere. We zijn daarom zeer verheugd dat het amendement met grote steun door de raad is aangenomen. Aan het tweede amendement ging een debat met wethouder Peeters vooraf. In het debat hebben wij de wethouder gewezen op zijn belofte om in september een plan van aanpak te presenteren voor het expertisenetwerk, waarmee kennis over voor- en vroegschoolse educatie wordt gebundeld en gedeeld. Nu, in november, probeerde de wethouder de oprichting van het kennisnetwerk er via de begroting doorheen te drukken. Dat de raad hem dit niet in dank afnam bleek uit de unanieme steun voor ons amendement dat ervoor zorgt dat het expertisenetwerk niet automatisch met de begroting wordt aangenomen. Het Mea Culpa van de wethouder is door ons geaccepteerd en we kijken uit naar het (nogmaals) toegezegde plan van aanpak! Hilde van Garderen