Algemene beschouwingen programmabegroting 2015

Toen ik in 2008 van Amsterdam naar Almere verhuisde ging dit met veel weemoed gepaard; van een historische stad die bruist van energie naar een zogenaamde Newtown stad. Ik vroeg mij toen af wat Almere mij te bieden zou hebben en wat ik op mijn beurt voor die stad zou kunnen betekenen? Al snel kwam ik er achter dat Almere de stad van ruimte en vrijheid bij uitstek is. Als liberaal spreekt mij dit uiteraard aan.

De VVD wil ruimte bieden aan de stad en haar inwoners en de komende jaren werk maken van meer banen voor Almeerders. Die ruimte die voor de VVD zo belangrijk is zien we ook terug in de voorliggende begroting; ruimte om te wonen, te ondernemen en te leven. Dat betekent in veel gevallen ook loslaten en minder regels en afscheid nemen van het maakbaarheidsdenken.
De begroting voor Almere is sober maar passend bij deze tijd. Dit zien we ook terug in de stad; we leven in een tijd waarin we als maatschappij meer naar elkaar moeten kijken dan alleen maar naar de overheid. Dat biedt ook kansen en die vindt de VVD ook terug in deze begroting. Voorstellen die ruimte bieden aan ondernemers en inwoners kunnen op onze steun rekenen.
Ruimte om te ondernemen betekent voor de VVD: ondersteunen en faciliteren waar nodig en loslaten waar mogelijk. Ik wil hier graag twee voorbeelden van geven. Ondernemers op bedrijventerrein De Vaart hebben jaren geleden al aangegeven voor een verdere groei en het creëren van meer werkgelegenheid behoefte te hebben aan een overslagterminal. Als je het dan hebt over een faciliterende overheid die banengroei als prioriteit heeft en hierin door de Raad gesteund wordt, dan moet er wat de VVD betreft zo snel mogelijk duidelijkheid komen over een overslagterminal bij De Vaart.
Ruimte om te ondernemen betekent ook het aanpakken van overlast. Ondernemen rondom het basketbalveld bij het Festivalterrein wordt namelijk door toenemende overlast van één probleemgroep bijna onmogelijk gemaakt.
De komende jaren krijgt de gemeente er veel verantwoordelijkheden bij. De VVD is van mening dat iedere Almeerder de ruimte moet krijgen om deel te nemen aan de samenleving en mee te doen naar vermogen. Dit vraagt om de inzet van Almeerders zelf. Van diegenen die tijdelijk zonder werk zitten verwacht de VVD dat ze een actieve bijdrage leveren om weer aan de slag te gaan. De gemeente zal samen met haar inwoners werken aan het wegnemen van belemmeringen naar de arbeidsmarkt en Almeerders optimaal stimuleren om te participeren in onze samenleving.
We realiseren ons dat we een groot beroep doen op onze stad en haar inwoners. De nieuwe zorgtaken rusten voor een groot deel op mensen zelf en hun omgeving. Juist in deze tijd is het blijven zoeken naar verbindingen zo belangrijk. De VVD steunt daarom initiatieven die de stad verbinden én vernieuwend zijn. Organisaties die innovatief werken, zelf actief op zoek gaan naar cofinanciering en niet alleen maar naar de overheid blijven kijken, kunnen op onze support rekenen. Dat is voor ons de reden om gezamenlijk met andere fracties het amendement voor behoud van Corrosia Stad in te dienen.
Zonder veiligheid geen vrijheid en daarmee een beperking van de ruimte voor Almeerders. Uit het nieuwe Actieprogramma Veiligheid  moet wat ons betreft wederom de ambitie spreken dat dit college korte metten maakt met criminaliteit en overlast. Aanpakken en doorpakken met een doelgerichte inzet van politie, toezichthouders en camera’s. Alleen samen met de inwoners en de ondernemers kunnen we de stad veiliger maken én houden!
Ik begon mijn betoog met de vraag wat Almere mij te bieden heeft. Een stad met kansen en initiatieven. Een stad die alle ruimte biedt aan haar inwoners en ondernemers om zelf richting te geven aan hun leven, waarbij de gemeente deze initiatieven mede mogelijk maakt.
Met deze begroting zijn de financiën van de stad wederom op orde. We staan aan de vooravond van een nieuwe periode waarin de crisis tot het verleden gaat behoren. Dat vertrouwen hebben wij en dit zal zich moeten vertalen in meer banen voor Almeerders en een stijging van de woningbouwproductie.
Met enthousiasme en vertrouwen in de toekomst gaat de VVD de komende jaren werk maken van ruimte voor alle Almeerders.