VVD Almere blij met coalitieakkoord

De onderhandelaars van de VVD hebben samen met D66, PvdA, LA en CDA een akkoord bereikt. Nadat de VVD fractie daar woensdagavond mee hadden ingestemd, is dit akkoord donderdag 15 mei in de raadszaal van Almere gepresenteerd. Fractievoorzitter Joziasse: “We zijn erg tevreden met het bereikte akkoord. De VVD heeft vertrouwen in de samenwerking met deze combinatie van partijen. We hebben, veel van de punten uit ons verkiezingsprogramma verzilverd.”

Het coalitieakkoord “De kracht van de stad” bevat als rode draad de kleinere rol van de overheid. Het initiatief zal de komende jaren nog meer bij de Almeerder komen liggen, waarbij de gemeente voornamelijk faciliterend zal optreden. Dit komt overeen met het uitgangspunt dat in het VVD verkiezingsprogramma te lezen is. De komende jaren wordt er extra geïnvesteerd in veiligheid en voor het eerst in de geschiedenis van Almere wordt structureel geld vrijgemaakt voor de afdeling economische zaken.

“Voor de VVD is het erg belangrijk dat we de komende jaren structureel extra geld krijgen voor veiligheid en economie”, aldus Joziasse, “daarnaast hebben we een harde afspraak over de lokale lasten: die zullen de komende jaren niet stijgen.”

Namens de VVD is Mark Pol voorgedragen om opnieuw wethouder te worden. Hij zal zich in het college bezig houden met de portefeuilles Financiën en Economische Zaken. Joziasse: “De portefeuilles Financiën en EZ passen mooi binnen het profiel van de VVD, dus we zijn blij dat onze wethouder zich hier mee bezig zal houden de komende jaren.”