Geen skatebaan maar snelrecht

Onder deze titel heeft de PVV afgelopen donderdag een motie ingediend. Een titel die de waarheid geweld aandoet.  Er is minder vuurschade dan een jaar geleden.  Vorig jaar ruim 100.000 euro en tijdens de laatste oud en nieuw viering is de schade gedaald naar 70.000 euro. De PVV doet nu alsof jongeren die nu minder schade hebben aangericht “ beloond” worden met een skatepark. Niks is minder waar. Raddraaiers worden hier niet beloond maar de jongeren van de JSVA (jongeren Veilig Stadshart Almere), die zich vrijwillig hebben ingezet.

Jongeren Veilig Stadshart Almere/JVSA

In de weken voorafgaand aan nieuwjaarsnacht heeft onze burgemeester contact gezocht met de jongeren van JVSA en de jongerenwerker. Het plan was dat jongeren andere jongeren aan zouden spreken op hun gedrag en dat, als de schade ten opzichte van het jaar ervoor flink zou dalen, de helft van het bedrag ten goede zou komen aan de skatebaan. Jongeren van de JVSA hebben in hun vrije tijd gesprekken gevoerd, geflyerd en aangedrongen dat hun leeftijdsgenoten zich netjes zouden gedragen (jongeren luisteren in het algemeen meer naar hun leeftijdsgenoten dan naar de agent, leraar of hun ouders). En met resultaat. Bijna overal in Nederland is de vuurwerkschade toegenomen, maar niet in Almere.  Er is zelfs geen enkele schade gemeld in het Stadshart!

Concrete voorstellen:

Ruim een jaar geleden heeft de VVD een aantal concrete voorstellen gedaan om Almere nog veiliger te maken. Eén van die voorstellen was het bewust maken van de kosten van vandalisme. Jongeren zijn vervolgens zelf aan de slag gegaan met grote prijskaartjes met de verschillende bedragen. Deze hingen ze aan de diverse items. Dit had een tweeledig doel: 1) het bewust maken van de kosten en 2) als je gepakt wordt weet je hoe hoog de rekening wordt. Dit past uitstekend bij wat wij al jaren roepen:“ Vandalen betalen”.

Geen PVV voorstellen

In de discussie met de PVV afgelopen donderdag vroeg ik hen of zij liever hadden gehad dat er geen actie door de JVSA was gevoerd met het gevolg dat de vuurwerkschade alle Almeerders veel meer zou kosten? Daar kreeg ik geen antwoord op, zelfs na meerdere malen aandringen. “Heeft u zelf een plan waar Almere beter van wordt?” Ook hier kreeg ik, zelfs na 3x vragen geen antwoord op. De PVV doet er alles aan om een negatief beeld van Almere te schetsen. Dat ze daarmee de waarheid geweld aan doen laat hen blijkbaar koud.