Besluit bestemmingsplan De Wierden

Kwetsbare wijk:  Na jaren van praten met bewoners en instellingen heeft de Gemeenteraad afgelopen donderdag een besluit genomen over het bestemmingsplan De Wierden. Iedereen was het erover eens dat er ingegrepen moest worden in De Wierden. In de wijk zijn veel kwetsbare groepen, er zijn veel huishoudens onder de minimagrens en is er sprake van jeugdproblematiek.

Het huidige woningaanbod bestaat voor 70% uit sociale huur en voor 20% uit sociale koop. Dit is het resultaat van te eenzijdig bouwen in het verleden.

Uit woononderzoek van 2011 blijkt dat mensen uit de Wierden een grote behoefte hebben om te verhuizen binnen de wijk, maar dat er simpelweg geen geschikte woningen zijn aangezien met name het middensegment ontbreekt.

Met dit bestemmingsplan wordt dus gehoor gegeven aan bewoners met een verhuiswens.

Niets doen is geen optie. Nu trekken starters en gezinnen weg en verdwijnen voorzieningen. Om deze neerwaartse spiraal te doorbreken moest er worden ingegrepen. En dat gebeurt nu ook, samen met burgers en instellingen.

Burgerparticipatie: Nadat in 2009 aan de bewoners een concept structuurvisie is voorgelegd zijn er  diverse buurtgesprekken gevoerd, daarnaast konden bewoners speed-daten met directeuren van woningcorporaties en de wethouder.  Ook stond het Stijlboekhuis open voor bewoners om met suggesties te komen. Er is uiteindelijk gehoor gegeven aan een deel van de bezwaren van bewoners. Het plan is daarop dan ook aangepast.

Zo wordt er nu compacter gebouwd, wordt er minder gebouwd in de Zandwierde

en komt er geen nieuwbouw in het Windbos en in de Kornwierde.

Uiteindelijk zijn niet alle bezwaren gehonoreerd.  Indien aan alle bezwaren zou zijn toegegeven zou er helemaal niet gebouwd zijn. De VVD is van mening dat wij dan het gewenste resultaat van een evenwichtig samengestelde wijk niet kunnen bereiken.

Inbreidingsplannen liggen altijd gevoelig. Er dient dan ook altijd nauw overleg met de bewoners plaats te vinden.  De VVD vindt burgerparticipatie belangrijk. Dat betekent dat je met bewoners in gesprek gaat en naar hen luistert, maar niet dat je alles automatisch overneemt.

Burgerparticipatie is geen gemakkelijk proces en vraagt om maatwerk.  Verwachtingsmanagement is essentieel. Bij het proces rond de Wierden heeft er te veel tijd gezeten tussen het participatieproces en de uiteindelijke besluitvorming. Dit leidde tot veel onbegrip bij de Wierdenaren. Er zijn veel zienswijzen ingediend en slechts een aantal daarvan zijn door het college overgenomen. Naar aanleiding van deze zienswijzen is een groot deel van de fractie tijdens een werkbezoek in gesprek gegaan met de bewoners. Op een aantal punten waren wij het hen eens. Om hier gehoor aan te geven heeft de VVD, samen met andere partijen, een aantal moties en amendementen ingediend. Die zijn ook aangenomen. Met als resultaat dat er geen hoogbouw in de Leemwierde komt en geen extra verdiepingen op de bestaande wooncomplexen in de Kimwierde. Ten slotte krijgen de bewoners een beslissende stem in de herontwikkeling van het grasveld in de Kimwierde.

Uitstel: Een aantal partijen wilde uitstel van de plannen. Ze waren van mening dat er wel moest worden ingegrepen, maar durfden geen beslissing te nemen.

De VVD neemt haar verantwoordelijkheid. Deze plannen betekenen een belangrijke kwaliteitsimpuls voor Haven, want dit voorstel gaat niet alleen over het stapelen van stenen, maar ook over: investeren in veiligheid, onderwijs en het aanpakken van de sociale problemen in de wijk.

De VVD wil blijven investeren in de huidige stad naast de nieuwe gebieden. Andere partijen hebben dat in het verleden ook gezegd, maar voegen nu dat het erop aankomt geen daad bij het woord! De VVD durft te kiezen voor dit plan omdat we willen investeren in De Wierden en haar bewoners!