Motie aanvaard aanpak wachtlijsten bij peuterspeelzalen

Op donderdag 14 november jl. is onze gezamenlijke motie met GL en de PVV over het aanpakken van de wachtlijsten bij peuterspeelzalen met een ruime meerderheid aangenomen. In deze motie roepen wij het college op om de middelen die overblijven in 2013 en 2014 (oorspronkelijk bestemd voor de Harmonisatie) in te zetten voor meer plekken bij peuterspeelzalen.  De VVD maakt zich al langere tijd zorgen over de lange wachtlijsten bij de peuterspeelzalen. Het college gaf eerder aan dit op te zullen lossen door peuterspeelzalen op te laten gaan in (commerciële)kinderdagverblijven; de Harmonisatie. Dit hele traject is nu echter met een jaar uitgesteld. Redenen hiervoor zijn o.a. het onzekere Rijksbeleid met betrekking tot de kinderopvangtoeslag en het feit dat weinig kinderdagopvangorganisaties de financiële toets van de gemeente hebben doorstaan.  Op onze vraag hoe nu verder te gaan kregen wij het antwoord dat de wachtlijsten eind 2014 zouden zijn weggewerkt. Dit was en is voor de VVD onacceptabel. Aangezien er voor 2013 een bedrag van 5 ton was uitgegeven aan de voorbereidingen voor de Harmonisatie die nota bene was uitgesteld, kon de VVD niet anders dan de resterende 2 ton voor 2013 inzetten voor het wegwerken van de wachtlijsten. Er zijn momenteel steeds meer kleuters die aan hun basisschool carrière beginnen zonder dat zij een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf hebben bezocht! De basisscholen geven aan dat deze kinderen met een achterstand beginnen. De VVD is van mening dat alle kinderen een gelijke kans moeten krijgen op een goede start van hun schoolcarrière. Overigens heeft de VVD het college meegegeven dat er plekken bij dienen te komen in de wijken waar de nood het hoogst is en dat ook kinderdagverblijven hierin kunnen voorzien. Wij zijn verheugd over de brede steun in de Raad en zullen het college nauwlettend volgen met de uitvoering van onze motie.