Algemene beschouwingen Programmabegroting 2014

Voor ons ligt de laatste programmabegroting van deze raadsperiode. Een moment wat ons betreft om kort terug te blikken maar zeker ook vooruit te kijken. Iedere partij op haar eigen manier terug op de afgelopen vier jaar. Voor de VVD kenmerkt deze periode zich als een roerige periode, waarin we in onze stad voor 40 miljoen euro bezuinigingen hebben doorgevoerd. We hebben een groot offer gevraagd aan de hele stad.

Daarnaast zijn we ook in staat geweest om in de verschillende stadsdelen te investeren en is er jaarlijks 5 miljoen euro vrijgespeeld voor de drie belangrijke impulsen veiligheid, economie en onderwijs. En dit alles heeft plaatsgevonden zonder dat we de lokale lasten hebben verhoogd.

We moeten ons realiseren dat bij tegenvallende grondinkomsten, een gemeentefonds dat vanuit het Rijk steeds verder wordt gekort en de wens om de lokale lasten niet te laten stijgen, we simpelweg niet alles meer kunnen doen wat voorheen de gemeente wel deed. We zullen de feiten onder ogen moeten zien en ons aanpassen aan deze nieuwe realiteit. We moeten af van de illusie dat we als politiek, elk risico kunnen inperken of tegengaan.

U bent vast bekend met de uitspraak van Milton Friedman: ‘Never waste a good crisis’. De VVD is er van overtuigd dat, ondanks alle negatieve effecten, de huidige crisis een positieve bijdrage levert in de discussie over de rol van de overheid. Waar in een jong Almere de overheid vaak het initiatief moest nemen en vasthouden, merken we nu dat onze inwoners steeds vaker initiatieven nemen en zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving. We vinden dat de overheid moet durven loslaten en meer en meer de regie in handen  van onze inwoners moet laten. Deze nieuwe rol van de lokale overheid zal zeker met vallen en opstaan gepaard gaan.

De VVD heeft van nature uit een positieve kijk op de mens. Wij liberalen durven er op te vertrouwen dat zij het beste uit zichzelf willen halen. Dit geldt ook voor onze stad, mensen maken de stad, is wat ons betreft geen loze uitspraak. Als deze crisis een terugtredende overheid oplevert, is dat wat de VVD betreft een positieve ontwikkeling.

De nieuwe rol van de lokale overheid zal ook zeker de komende jaren centraal staan en zich verder moeten ontwikkelen. En die veranderende rol omarmt de VVD. De gemeente als facilitator, die zal ondersteunen en aanjagen waar dat kan, en als regisseur sturend en leidend zijn waar dat moet.

Hierbij laten wij ons leiden door ons beeld van Almere:

De VVD wil een stad waarin de mensen minder naar de gemeente en meer naar elkaar omkijken. Een stad die niet voor alles afhankelijk is van de lokale overheid.

Een stad die de ruimte laat aan ondernemers om te ondernemen, want alleen zij kunnen zorgen voor echte groei en echte kansen.

Een stad waarin de gemeente zich bewust is dat iedere euro die zij uitgeeft eerst verdiend is door een bedrijf of inwoner van onze stad.

Een stad die zorgt dat mensen zich veilig voelen.

De VVD wil gaan voor een kleine, krachtige gemeente die ruimte biedt aan ondernemers en inwoners. In deze begroting zien wij de eerste bewegingen van de nieuwe rol van de gemeente terug. Dit doet ons deugt.

Voordat ik ga afronden wil ik nog kort stilstaan bij een aantal zaken in de programmabegroting waar de VVD een andere afweging wil maken. Allereerst willen wij graag extra geld vrijspelen voor de programmering van Hectare Cultuur.

Ten tweede willen wij vanuit de impulsgelden onderwijs en veiligheid 15.000 euro inzetten voor een promotiecampagne, die er op gericht is om de diefstal van smartphones terug te dringen. Dit kan bijdragen aan een substantiële afname van het aantal straatroven.

Ten derden vindt de VVD het onwenselijk om een onderwijsbegroting goed te keuren waarbij wij niet weten hoe de middelen, bestemd voor de harmonisatie, worden ingezet. Ook daarvoor overwegen wij een motie in te dienen.

Tot slot laat voorliggende begroting zien dat we ook de komende jaren weer verder moeten bezuinigingen. We beseffen ons dat dit geen leuke en makkelijke boodschap is. Maar we zien ook dat bezuinigingen niet zelden juist tot innovatie en creatieve oplossingen leiden. ‘Never waste a good crisis’. En dat geldt zeker ook voor Almere.