VVD wil Almeerse woningmarkt vlot trekken

De bouw van woningen stagneert in Nederland, ook in Almere. Voor onze autonome groei dienen er per jaar 1000 woningen te worden gebouwd, maar we bouwen niet eens de helft. Met name voor mensen met de middeninkomens is het moeilijk om een woning  te kopen en zijn er bijna geen (middelhoge) huurwoningen te verkrijgen. De woningmarkt zit op slot. Het is van groot belang dat de doorstroming weer op gang komt.

De VVD heeft het college daarom gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden van de regiecorporatie. Een regiecorporatie kan goedkoper bouwen en beheren, omdat zij zich beperkt tot haar kerntaken. Zo kan de bouw van nieuwbouwwoningen in de sociale huur en betaalbare koopsector een impuls krijgen. Eén verhuisbeweging kan het begin zijn van een hele nieuwe verhuisgolf. Dat zou ook de lokale economie een impuls geven.  Bovendien is het goed  voor de gemeentelijke financiën als we meer grond kunnen verkopen.

De bestaande woningcorporaties in de stad zouden het model van de regiecorporatie redelijk eenvoudig kunnen implementeren in hun eigen bedrijfsvoering. Maar ook andere corporaties, of marktpartijen, kunnen dit oppakken.
Essentieel voor de VVD is dat er wordt gebouwd in een mix van huur- en koopwoningen. Hierbij kunnen we ons laten inspireren door de succesvolle IbbA-projecten in Poort. Aannemers zijn tegenwoordig bereid meer naar de klant te luisteren, diverser te bouwen, voor minder geld.
Een onderzoek moet nu duidelijk maken of het opzetten van een regiecorporatie het juiste middel is om een aanvullende bouwstroom van betaalbare woningen in Almere te creëren.

Het college heeft al gereageerd dat zij dit onderzoek zal opstarten.

De VVD is blij dat tegelijkertijd de starterslening weer nieuw leven wordt ingeblazen. Het Rijk en de gemeente tezamen verstrekken een aanvullende lening van max. € 35.000, waarover men de eerste jaren geen rente en aflossing hoeft te betalen. De lening wordt alleen verstrekt als mensen de hypotheek zelf nét niet rond kunnen krijgen.  Ook dit betekent een stimulans voor de woningproductie, maar ook voor de verkoop van bestaande woningen. Tot zover prima, dus.

Omdat er slechts beperkte middelen zijn, vindt de VVD het jammer dat we geen voorrang  geven aan mensen die momenteel al in Almere wonen.  Het liefst zou de VVD de starterslening verstrekken aan mensen die een sociale huurwoning in Almere achterlaten! En ook de Almeerse jongeren, die graag het ouderlijk huis willen verlaten, maar wel in Almere willen blijven wonen, zouden wij graag in aanmerking zien komen voor de starterslening.

Helaas waren de andere partijen het geen van allen met ons eens.

De starters lening zal dus voor een bredere doelgroep beschikbaar komen. De VVD zal het voorstel van het college desalnietemin steunen. Met de instrumenten van de regie-corporatie en de starterslening hopen we een basis te leggen voor een herstel van de Almeerse woningmarkt. Natuurlijk zijn we voor het grootste deel afhankelijk van macro-economische omstandigheden en Rijksbeleid. Het college komt in het najaar echter nog met een aanvullend pakket aan maatregelen om de woningmarkt in Almere vlot te trekken. Als VVD denken we hierbij graag en kritisch mee. Wij zullen dan ook zeker nog van ons laten horen.