Ronde Tafel gesprek Passend Onderwijs voor Hoogbegaafden

Tijdens de Politieke Markt op donderdag 20 juni a.s. hebben de VVD en de PVV tijdens een Ronde Tafelgesprek aandacht gevraagd voor het onderwijs voor hoogbegaafden in Almere.  Volgens de beide fracties is er nog steeds veel onbegrip over hoogbegaafdheid en wordt er te gemakkelijk over gedacht. Een hoogbegaafd kind is namelijk veel meer dan alleen maar een erg slim kind. Ze ondervinden vaak problemen binnen het regulier onderwijs en indien deze kinderen onvoldoende worden uitgedaagd en extra begeleid kunnen er zowel thuis als op school ernstige gedragsproblemen ontstaan.  Tijdens dit Ronde Tafelgesprek spraken ouders over hun ervaringen maar ook schoolbesturen en een bureau dat kinderen test op hoogbegaafdheid. De VVD en de PVV zijn van mening dat alle kinderen recht hebben op Passend Onderwijs. Ook de VVD-fractie in de Tweede Kamer deelt inmiddels deze mening. Na contacten met het Tweede Kamer-lid; Karin Straus is er een motie ingediend en aangenomen waarin de staatssecretaris Sander Dekker wordt opgeroepen om voor 1 oktober a.s. met een voorstel te komen hoe hij onderwijs voor hoogbegaafden in gaat passen binnen Passend Onderwijs. Dat kinderen extra aandacht en begeleiding nodig hebben als ze dreigen uit te vallen door bijvoorbeeld een taalachterstand is voor iedereen vanzelfsprekend. De beide partijen wilden door middel van deze avond duidelijk maken dat hetzelfde geldt voor kinderen die door hoogbegaafdheid “buiten de boot” dreigen te vallen. Ook de hoogbegaafde kinderen zelf waren bij deze avond betrokken.  Onno en Zhou Peng uit een NEO-groep 8 op de Columbusschool traden op als voorzitter. En dat deden zij met verve! Hieronder kunt u lezen hoe Onno deze avond heeft ervaren:

“Ik was vanavond samen met Zhou Peng Cheng voorzitter bij een rondetafelgesprek over passend onderwijs aan hoogbegaafde kinderen! Tijdens politieke markt in het stadhuis!!! Was spannend maar wel heel cool. Ik kreeg ook nog een VVV bon van 10 euro!!!!”

Wij blijven dit onderwerp nauw volgen en politiek op de agenda zetten. Want dat werd heel duidelijk deze avond; het is hard nodig en ook deze kinderen hebben recht op goed en toegankelijk onderwijs!