Voorjaarsnota aangenomen

Afgelopen donderdag stond de politieke markt in het teken van de besluitvorming over de voorjaarsnota 2014-2017 en de door partijen ingediende moties en amendementen. Een ruime meerderheid in de raad heeft ingestemd met deze voorjaarsnota.

Terugkijkend op het proces van de afgelopen weken valt het op dat met name de ogenschijnlijke kleine dingen zijn die tot veel ophef leiden in onze gemeenteraad. Bijvoorbeeld het voorstel van het college om na de pensionering van de stadsbeiaardier over te gaan op geautomatiseerde bespeling. Dit zou een jaarlijkse besparing van 50.000 euro opleveren. Los van ieders persoonlijke opvatting over het belang van een stadsbeiaardier, is de ophef hierover bijzonder. Dit met de wetenschap dat er door de dalende bouwproductie en sombere verwachtingen 40 miljoen extra in de grondexploitatie afgedekt wordt, er miljoenen vrijgespeeld moeten worden om binnen de gemeentelijke organisatie mensen naar ander werk te begeleiden en er nog eens 7 miljoen euro extra bezuinigd moet worden o.a. door de steeds maar blijvende stijgende kosten voor de bijstand. U vraagt zich wellicht af waar de lokale politiek zich mee bezighoudt. Ik kan u geruststellen, uiteraard is er de afgelopen weken ook veel gesproken over belangrijke(re) zaken.

De VVD fractie kan zich grotendeels vinden in de ingrepen en keuzes die het college maakt in de voorjaarsnota. Niet leuk maar wel de juiste stappen om deze stad (financieel) gezond te houden en zo door de crisis te leiden.

Tijdens de algemene beschouwingen op 16 mei jl. heb ik het ook al vermeld, de extra bezuinigingen in een broze sector als cultuur in deze stad, zijn voor ons extra pijnlijk. Wij hebben daarom samen met een aantal andere partijen een motie ingediend waarbij wij de extra bezuiniging op de bibliotheek een jaar vooruit hebben weten te schuiven. Een relatief klein gebaar maar in deze tijd zit er simpelweg niet meer in. Pas vanaf 2016 dient de bibliotheek nog eens  100.000 extra te bezuinigen. We kopen nu feitelijk extra tijd om eens te kijken of dingen niet anders kunnen.

Een andere motie die door ons is ingediend heeft ook op grote steun binnen de gemeenteraad kunnen rekenen. Een vrij technische motie waarin wij oproepen om de systematiek van het vaststellen van de jaarlijkse parkeertarieven  zo aan te passen dat deze tarieven, na inflatie, niet altijd naar boven worden afgerond. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met het uitgangspunt dat de parkeerexploitatie in Almere kostendekkend moet zijn.

Tot slot heeft de fractie een motie ingediend waarbij wij oproepen om de verkiezingsprogramma’s voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen op hoofdlijnen door te laten rekenen. Waarom doen wij nu deze oproep? Wij zijn van mening dat nu meer dan ooit te voren de gemeenteraadsverkiezingen in het teken zullen staan van keuzes maken. Door de lagere inkomsten en de extra taken die gemeentes erbij krijgen, zal er richting de kiezer duidelijkheid gegeven moeten worden waar partijen daadwerkelijk voor staan. Voor de VVD is transparantie belangrijk. Ook andere partijen in de raad roepen regelmatig dat zij dit van het grootste belang vinden. Dus je zou denken dat zo’n voorstel toch op z’n minst door die partijen omarmd wordt. Maar niks is minder waar, behalve het CDA en D66 was er weinig steun voor onze motie. Dit werd afgelopen donderdag tijdens het debat over onze motie duidelijk. Onze opponent in het debat de PVV en overigens ook een aantal andere partijen, wrongen zich in allerlei bochten om redenen te geven waarom ons voorstel niet deugt. Jammer, maar geen verrassing. Roepen dat de Almeerder recht heeft op alle informatie en een eerlijk verhaal en dit ook daadwerkelijk doen zijn toch twee heel verschillende dingen.