Algemene beschouwing Voorjaarsnota 2013-2017

Deze voorjaarsnota geeft een duidelijk beeld van het huidige klimaat waarin we ons bevinden. De financiële crisis blijft voortduren en de effecten voor Almere zijn steeds duidelijker voelbaar. De VVD realiseert zich dat de boodschap in deze voorjaarnota niet leuk is. We hebben te maken met grillige tijden, waarbij het financiële klimaat continu aan verandering onderhevig is. Dat blijkt ook wel uit de wisselende beelden die de vorige voorjaarsnota en nog geen half jaar later de begroting ons lieten zien. En nu schets deze voorjaarsnota ook weer een ander beeld. Dit leert ons voorzichtig en alert te blijven op nieuwe, soms nog onbekende, ontwikkelingen.

Ondanks deze onzekere tijden en het sombere beeld van deze voorjaarsnota, is de VVD tevreden met de noodzakelijke stappen die dit college zet. Geen voorschot nemen op betere tijden maar problemen nu benoemen en nu aanpakken.

We maken ons zorgen over de stijgende kosten van de bijstand en de verdere vertraging in de bouwproductie. De gevolgen van de crisis zijn op deze terreinen duidelijk zichtbaar. De VVD is van mening dat de stappen die nu gezet gaan worden met de geformuleerde uitwerkingsopdrachten, de juiste stappen zijn. We zien dat de middelen steeds schaarser worden en begrijpen de afweging van dit college. Geen leuke stappen, maar wel de juiste. De extra noodzakelijke bezuinigingen zijn voor ons pijnlijk. In alle sectoren maar in het bijzonder op cultuur, gezien de broosheid van deze sector in Almere.

Ik wil graag benadrukken dat de VVD een drietal zaken in deze voorjaarsnota terugziet, die voor ons belangrijk zijn. Allereerst blijven we investeren in de drie impulsgebieden veiligheid, economie en onderwijs. De verbeteringen op deze terreinen zijn zichtbaar en moeten doorgezet worden. Ten tweede wordt er wederom geen lastenverzwaring voor onze bewoners en ondernemers doorgevoerd. Het principe dat we bij bezuinigingen naar onze uitgaven kant kijken en niet onze inkomsten via onze inwoners verhogen, is wat ons betreft essentieel. En als derde worden de landelijke bezuinigingen, zoals bijvoorbeeld op de huishoudelijke hulp, niet door de gemeente gecompenseerd. Natuurlijk realiseert de VVD zich dat deze boodschap voor sommige mensen grote consequenties heeft. Maar we kunnen als gemeente simpelweg de bezuinigingen van het rijk niet opvangen.

Deze voorjaarsnota legt de vinger op de zere plek; de inkomsten van Almere dalen door de stagnerende grondverkoop en de korting op het gemeentefonds. Met minder middelen kunnen we simpelweg niet hetzelfde of zelfs meer gaan doen in onze stad.  We zullen met elkaar moeten accepteren dat de rol van de lokale overheid aan het veranderen is. Er is al steeds meer sprake van gezamenlijk optrekken met en tussen bewoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Deze eigen verantwoordelijkheid van individuen en groeperingen juichen wij toe. De tijd dat de gemeente alles oplost ligt ver achter ons en de boodschap over de veranderende rol van de overheid zal ook breed uitgedragen moeten worden.

Deze instabiele tijd is niet het moment om het beperkte budget wat we nog vrij te besteden hebben, direct uit te geven aan eenmalige kortstondige oplossingen. We moeten inzetten op structurele oplossingen. Zo los je bijvoorbeeld de problemen van het groeiende aantal mensen in de bijstand alleen maar op  door deze mensen een perspectief te bieden. En daar is één oplossing voor; werk, werk en nog eens werk. Daar wordt hier in de gemeente al hard aan getrokken en dat zullen we de komende tijd ook zeker consistent moeten blijven doen. Elk initiatief dat hiertoe aan kan bijdrage moeten we omarmen en benutten. De komst van de Floriade is hier een goed voorbeeld van.

Voordat ik ga afsluiten wil ik ook nog even vooruitblikken. De komende jaren zullen wij nog zware tijden tegemoet gaan. Het eind van de financiële crisis is nog niet in zicht. Met de aangekondigde decentralisaties krijgen we een golf van extra bevoegdheden op ons bordje. We weten allemaal dat dit met een budget gepaard gaat waarbij politiek partijen gedwongen worden tot het maken van duidelijke en fundamentele keuzes. De VVD is bereid die keuzes te maken waarbij de eigen rol van onze inwoners en de terugtredende rol van de gemeente voor ons leidend zullen zijn.

Over een klein jaar vinden er gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit betekent dat alle partijen in deze raad heldere en principiële keuzes moeten voorleggen aan de kiezers. We vinden hierbij transparantie belangrijk. Daarom zal de VVD met een motie komen om de verkiezingsprogramma’s door te rekenen op haalbaarheid en realiteit, om zo een eerlijk verhaal voor te kunnen leggen aan de Almeerse kiezers.

Tot slot draait het in deze moeilijke tijden wat de VVD betreft om verantwoordelijkheid nemen, je rug recht houden en een eerlijk verhaal naar bewoners en ondernemers vertellen. En dat is waar wij voor staan.