Weekverslag door wethouder Ben Scholten

Onze afdeling kent een actieve groep leden die de commissie Economie vormen. Gisterenavond had ik deze op bezoek bij de afdeling Economische Ontwikkeling. Dat was een heel plezierige bijeenkomst van betrokken Almeerders van VVD huize die hun mening konden geven over de richting van de Economische ontwikkeling van onze Stad. Het hoofd van de afdeling EZ, Jan Vogel, hield eerst een inleiding om te vertellen over de wijzigingen die zich de laatste jaren hebben voorgedaan en wat we nog van plan zijn. Daarnaast gaf hij inzicht in de lopende processen en wat daarbij de zaken zijn die goed lopen en waar nog het nodige aan gedaan moet worden of waar problemen zijn. Daarna was er een levendige discussie waarbij ook goede en bruikbare suggesties over tafel kwamen.

Er speelt toch veel op economisch ontwikkelingsgebied. Dat horen we wel bij de vele bijeenkomsten die we hebben, de bedrijfsbezoeken die ik mag afleggen maar ook bij de feestelijke gebeurtenissen die ook nog plaatsvinden. Als ik alleen de laatste weken even de revue laat passeren. De MLE, de bijeenkomst georganiseerd door Annemarie Jorritsma voor de grotere bedrijven in Almere, was goed bezocht en onder leiding van Andries Greiner hebben we daar op een bijzondere wijze gezocht naar de verbindingen die mogelijk zijn tussen bedrijven. Daar kwamen een aantal verrassende ontdekkingen uit waar soms op heel korte termijn voordeel te behalen is. Daar komen ondernemers wel voor en het is mooi dat we dit kunnen faciliteren.

In de afgelopen week hebben we wel drie bezoeken gehad van potentiële vestigers voor de stad. Het is een goede gewoonte wanneer de acquisiteurs van de Gemeente een bedrijf op het oog hebben dat serieus is, we snel een ontvangst regelen met Annemarie en mij of met mij alleen. Soms is het proces al ver gevorderd en is het een soort kennismaking, maar soms moet er nog “werk” gedaan worden en worden we gebruikt om het laatste zetje te geven. Het zijn altijd goede bezoeken waar we altijd wel wat aan over houden maar die ook hard nodig zijn. Want we moeten momenteel hard werken om de werkgelegenheid op peil te houden. Uit de voornoemde bezoeken komt hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw Almeers bedrijf met ongeveer 100 werknemers. Maar vergist u zich niet we krijgen ook nog steeds berichten van arbeidsplaatsen die vervallen.

Er zijn soms middagen die alleen uit mooie gebeurtenissen bestaan, zoals vorige week vrijdag. Waarbij ik achtereenvolgens aanwezig was bij de uitreiking van het Super Supermarkt Keurmerk aan de gebroeders van Ommen die een geweldige Plus supermarkt runnen aan het Wim Kanplein. Petje af voor deze ondernemers die op alle punten van het keurmerk goed scoren.

Daarna mocht ik een nieuw Esso Tankstation openen aan de De Striptekenaar in Buiten Oost. Prachtig station geworden met ook de verschillende “alternatieve” brandstoffen. De eigenaar, Nico van Staveren, vertelde mij dat zijn nieuwe klanten hem al snel lieten weten hoe blij zij waren dat hij daar gevestigd is. Een betere ontvangst kun je als nieuwe onderneming toch niet wensen.

Daarna was de hotspotborrel Cultuur en Economie. Kan ik nu met een gerust hart met twee petten op naar toe. Deze keer was het in Corrosia. Mooie opkomst met iets te weinig niet-culturele ondernemers. Dat kwam natuurlijk, neem ik aan, omdat op hetzelfde moment de VBA zijn vrijdagmiddag borrel hield. Want dan betekent het dat het daar wellicht heel druk was. Maar er zijn netwerkmogelijkheden genoeg waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten ter meerdere eer en glorie van het zaken doen in Almere.